- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بار پرداخت مالیات و تحقق بودجه دولت به دوش فعالان اقتصادی

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: معافیت‌های مالیاتی در کنار فرار مالیاتی سودجویان، عملا بار پرداخت مالیات و تحقق بودجه دولت از این بخش را به دوش فعالان اقتصادی دارای کارنامه شفاف می‌اندازد.

 

محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا درخصوص معافیت‌های مالیاتی گفت: یکی از راه‌های کسب درآمدهای دولت، بهره‌مندی از مالیات است اما برخی معافیت‌های مالیاتی موجود در قانون کاملا مخل اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: اعمال معافیت‌های مالیاتی از سوی سازمان‌ها، شفافیت اقتصادی را کمرنگ کرده ضمن آنکه دلیلی ندارد یک گروهی مادام‌العمر در دایره پرداخت مالیات قرار نگیرند

جعفریان با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بیش‌ازپیش نیازمد شفافیت است، تصریح کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده باید شفافیت را به قوانین مالیاتی کشور بازگردانند چراکه در اقتصاد آزاد و مبتنی بر رقابت‌پذیری، معافیت‌های مالیاتی برای افراد یا شرکت‌های خاص جایی ندارد.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران با انتقاد از حجم گسترده معافیت‌های مالیاتی کشور افزود: امروز بالای ۴۰درصد اقتصادی کشور از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند بوده و افراد بسیاری هم کسب‌وکار خود را مخفی کرده و فرار مالیاتی دارند؛‌بنابراین سنگینی پرداخت مالیاتی و تحقق درآمدهای مالیاتی دولت تنها بر دوش تولیدکنندگان و فروشندگان واقعی دارای کارنامه شفاف می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی معافیت‌ها ضرورتی انکار ناپذیر بوده تاکید کرد: تمامی مسئولین انتظار رقابت و به نمایش گذاشتن توان بخش‌خصوصی در فضای جدید اقتصادی هستند،‌اما بسیاری از نهادهای رقیب بخش‌خصوصی حتی مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، چگونه می‌توان انتظار رقابتی صحیح و سالمی را داشت.

جعفریان در پایان خاطرنشان کرد: تمامی حوزه‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، باغبانی و … باید بر اساس راندمان آنها مقداری معافیت مالیاتی تعلق بگیرد نه اینکه تمامی حوزه‌های کشاورزی و دیگر بخش‌های اقتصادی از صفر تا ۱۰۰ دارای بخشودگی و معافیت مالیاتی باشند.