- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اصلاح نظام حسابداری در حال انجام است

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور تاکید کرد:تدوین نقشه راه اصلاح نظام حسابداری در حال انجام است.


معاون نظارت مالی و خزانه‌ دار کل کشوراز پیگیری اجرای حسابداری تعهدی در ایران از سال ۹۴ تاکنون خبر داد و گفت: تدوین نقشه راه اصلاح نظام حسابداری در حال تکمیل است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی البرز به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، سید رحمت‌الله اکرمی در مراسم بزرگداشت روز حسابدار با بیان اینکه اطلاعات از مهمترین نیازهای افراد، سازمان‌ها و جامعه است، گفت: حسابداری می تواند بخش مهمی از نیازهای اطلاعاتی را تأمین نموده و در اختیار ذینفعان قرار ‌دهد و مبنای درستی برای تصمیم گیری فراهم آورد.
معاون نظارت مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: گزارشگری مالی از ابزارهایی است که به مسئولان کمک می‌کند تا بتوانند نحوه ایفای وظایف خود را در استفاده از منابع شفاف‌سازی کنند.
خرانه‌دار کل کشور تاکید کرد: تحول در نظام مالی از نیازهای اساسی کشور بوده و در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است.
اکرمی پیش شرط مهم برای اجرای این تحول را اصلاح گزارشگری مالی و استفاده از حسابداری تعهدی دانست و اظهار داشت: اصلاح حسابداری بخش عمومی نقطه آغاز تحول در نظام مالی و محاسباتی کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: از سال ۹۴ تاکنون اقدامات فراوانی برای اجرای حسابداری تعهدی انجام شده که مهمترین آن تشکیل کمیته اجرایی برای نقش‌آفرینی بیشتر ذیحسابان در فرآیند اصلاحات بوده است. در عین حال قوانین ناسازگار با اجرای حسابداری تعهدی احصاء و پیش نویس لایحه اصلاحیه آن تنظیم شده است.
اکرمی گفت: موضوع دیگر در مسیر اصلاح نظام حسابداری، وجود نقشه راه دقیق و مدون با توجه به شرایط کشور بوده که این نقشه در حال تکمیل است.
وی ادامه داد: پیاده‌سازی حسابداری تعهدی در بخش عمومی زمان‌بر بوده و دسترسی به منابع لازم و میزان پشتیبانی سیاسی در این خصوص تعیین کننده است.
همچنین مدیرکل هماهنگی و تلفیق حساب‌ها و روش‌های حسابداری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۱۵ آذر روز حسابدار است، گفت: طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۰۹ تنها ۱۴ کشور حسابداری تعهدی را به صورت کامل اجرا کرده بودند که در سال ۲۰۱۵ این تعداد به ۴۱ کشور افزایش یافته است.در واقع کشورهایی که از مبنای تعهدی در حسابداری بخش عمومی خود استفاده می کنند طی ۶ سال حدود سه برابر شده است.
فعال قیومی اظهار داشت: در ایران طی سال‌های اخیر اصلاحات خوبی در بودجه‌ریزی و گزارشگری مالی اتفاق افتاده که نتایج آن در آینده نزدیک مشخص می‌شود.
در ادامه این مراسم دکتر ثقفی، استادتمام گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی و بنیانگذار انجمن حسابداری ایران بیان نمود که حسابدار، کانال رسمی اطلاعات است و سالها طول کشید تا این عنوان به حسابداری اطلاق شد.
وی افزود: اعداد و ارقام، انتظارات آینده را عوض می کند و ثروتها را جابجا می کند و گروههای اجتماعی نیز از طریق همین جابجایی ثروتها ایجاد می شود.
بنیانگذار انجمن حسابداری ایران تصریح کرد: حسابداری بخش خصوصی بنیانش بر مبنای تضاد منافع و حسابداری بخش عمومی بر مبنای تعامل می باشد. در واقع حسابداری دولتی بایستی توانایی ایفاء و ارزیابی مسولیت پاسخگویی را برای ذینفعان و استفاده کنندگان آن که در واقع مجلس شورای اسلامی و مردم هستند فراهم سازد.
در پایان این مراسم با اهدای لوح، از تعدادی پیشکسوتان، ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها و بخش مالی دستگاههای اجرایی برتر تقدیر گردید.