نرم افزارحسابداری صدگان

اخذ مالیات مسکن بدون تشکیل سامانه اطلاعاتی مقدور نیست

0 850

حسابداراپ

مدیر سابق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت : چنانچه سازمان امور مالیاتی کشور بخواهد از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند، باید ابتدا سامانه اطلاعاتی دیجیتال مسکن طراحی و راه‌اندازی شود ؛ زیرا بدون سامانه اطلاعاتی نمی‌توان مالیات گرفت .


 به عبارت دیگر زیرساخت اخذ مالیات ، ایجاد سامانه اطلاعاتی در بخش مسکن است؛ بنابراین به صورت موردی و کاغذی نمی‌توان از خانه‌های خالی مالیات اخذ کرد زیرا تعداد املاک زیاد است.

افشین پروین پور، عضو سابق شورای عالی مسکن در گفت‌وگو با «تهران پرس» در خصوص وضعیت کنونی بازار مسکن، بیان کرد: بسیاری از دولتمردان و مسئولین بانک‌ها در سایت‌ها و ترازنامه‌هایشان اعلام کرده‌اند که پروژه‌های ساختمانی زیادی در دست ساخت دارند. همچنین در گزارش عملکردی که پایان سال ارائه می‌کنند، به مشارکت و سرمایه‌گذاری مسکن اشاره می‌کنند؛ بنابراین این موضوع که بسیاری از املاک لوکس و گران‌قیمت متعلق به بانک‌ها است، موضوع عجیب و غیر آشکاری نیست.

پندار سیستم

عضو سابق شورای عالی مسکن تصریح کرد: به گفته مسئولین حدود ۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که باید این خانه‌ها احصا شوند؛ به عبارت دیگر ابتدا باید مالکان املاک مشخص شوند. از سویی دیگر حتی مسئولین به طور دقیق نمی‌دانند در کلان‌شهر تهران چه تعداد خانه خالی وجود دارد؛ بنابراین هر زمانی که مسئولین سامانه اطلاعاتی مسکن را تشکیل دادند، بدانید که برای اخذ مالیات عزم لازم وجود دارد. به نظر بنده تا زمانی که سامانه اطلاعاتی مسکن تشکیل نشود، اخذ مالیات از مسکن به عناوین مختلف مانند مالیات بر عایدی مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌های دوم و بیشتر، در حد حروف باقی خواهد ماند و اجرایی نخواهد شد.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور عزم لازم جهت اخذ مالیات از مسکن را دارد که سامانه اطلاعاتی مسکن را تشکیل دهد، گفت: البته تشکیل سامانه اطلاعاتی مسکن موضوعی است که آقای رئیس‌جمهور دستورش را به وزیر مسکن و شهرسازی داده است. منتها تاکنون وزارت مسکن و شهرسازی به این دستور عمل نکرده است.

وی متذکر شد: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح مالیات از عایدی مسکن مخالفت کردند. به طور کلی مالیات بر مسکن با منافع بسیاری از افراد و گروه‌ها مرتبط است؛ بنابراین طبیعی است که با آن مخالفت کنند.

وی در خاتمه تأکید کرد: مدیریت کامل بازار مسکن صرفاً با اطلاعات دقیق به دست می‌آید و این اطلاعات با تشکیل سامانه‌های اطلاعاتی مقدور است. چنانچه مسئولین عزم لازم را در این خصوص داشته باشند می‌توانند کمتر از شش ماه سامانه موردنظر را طراحی و راه‌اندازی کنند اما متأسفانه تاکنون عزم لازم برای تشکیل سامانه اطلاعاتی مسکن در بین مسئولین مربوطه وجود ندارد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.