نرم افزارحسابداری صدگان

آگاهی مشترک و تعیین حقوق اشخاص نتیجه دانش حسابداری

0 931

حسابداراپ

نخستین دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه دانش حسابداری آگاهی مشترکی از عملکرد مالی بنگاه‌ها را ارائه می دهد، گفت: حسابداری مشخص می‌کند که چه کسی تا چه مقدار ذی حق است و چه زمانی به حق خود می‌رسد.


به گزارش خبرگزاری فارس ، علی ثقفی، نخستین دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در آیین بزرگداشت روز حسابدار از سوی این کانون گفت: دانش حسابداری آگاهی مشترکی از اوضاع و احوال مالی و نتایج عملکرد و اطلاعات مالی به عموم ارائه می‌دهد.

این در حالی است که پدیدار شدن اغلب مناظره‌ها و چالش‌های میان اشخاص ناشی از عدم برخورداری از این آگاهی مشترک است.

بنیان‌گذار و نخستین رییس انجمن حسابداری ایران با بیان اینکه برداشت‌ها از گزارش‌های مالی باید مورد تایید سازمان بورس، حسابداران و حسابرسان باشد، افزود: سالیان بسیاری طول کشید، تا امروز حساب‌های مالی به نظم و انسجام مشخص و قابل اتکایی همراه باشند.

پندار سیستم

به گفته ثقفی حسابداری مشخص می‌کند که چه شخصی و چه مقدار ذی حق است و چه زمانی به حق خود می‌رسد. تشخیص زمان این موضوع بسیار با اهمیت بوده و کمتر دانشی وجود دارد که بتواند این حقوق را بازتاب و نمایش دهد.

وی افزود: برای هر کارمندی به طور معمول حسابی تحت عنوان ذخیره باز خرید در هر ۱.۵ تا ۲ ماه ایجاد می‌شود، اما اینکه چه زمانی این حق به وی می‌رسد و محقق می‌شود، را دانش حسابداری تعیین می‌کند.

نخستین دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان شکل گیری بورس اوراق بهادار پس از انقلاب اسلامی و تلاش‌های صورت گرفته برای تقویت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به خاطره‌ای از مرحوم غلامرضا اسلامی بیدگلی اشاره کرد و گفت: استانداردهای حسابداری در شرکت‌های بورسی از بازتاب و تبلور بیشتری برخوردار است.

مرحوم اسلامی بیدگلی در دوره ای که مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران را بر عهده داشت، پرسش‌هایی پیرامون ۱۸ استاندارد حسابداری که مدت زمان زیادی از ایجاد آن‌ها نگذشته بود، مطرح کرد.

وی افزود: از جمله این پرسش‌ها در مورد طبقه بندی سرمایه گذاری‌های جاری و غیر جاری و سریع المعامله بود که برای نخستین بار باعث چالش بر سر استانداردها و تکاپوی سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی بر سر آن شد. این دوران یکی از بهترین روزهایی بود که در عمرم داشتم، زیرا یک شخص در برابر نهادهایی که هیچ عکس العملی به استانداردهای حسابدرای نداشتند، دلیل استفاده از استانداردها را به چالش کشیده بود.


 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.