نرم افزارحسابداری صدگان

اسکناس‌های معلق در فضای مجازی

0 714

حسابداراپ

یک کارشناس حوزه پول الکترونیکی با اشاره به گسترش رو به رشد پول‌های الکترونیکی در مبادلات فضای مجازی از عدم وابستگی این پول‌ها به ارز یا نهاد خاصی خبر داد.


سهیل شهیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که حوزه پول‌های الکترونیک (بیت کوین‌ها) در دنیا روز به روز در حال گسترش هستند، گفت: در ایران اما چیزی به عنوان پول الکترونیکی نداریم؛ هرچند ظاهرا قرار است برنامه‌هایی برای ارز رمزی را در آینده در ایران نیز اعلام شود. در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و خصوصا چین این حوزه از تبادلات مالی الکترونیکی بسیار رشد یافته است.او با ارائه تعریفی از بیت‌کوین‌ها، ادامه داد: از لحاظ الگوریتمی پول‌ها یا ارزهای الکترونیکی، سیستم‌های پولی الکترونیکی هستند که به واسطه بلاک چین‌ها مدیریت و اداره می‌شوند. اینگونه پول‌ها هیچ‌گونه وابستگی به هیچ‌کجا ندارند بلکه توسط شبکه‌ای از کاربران مختلف مدیریت می‌شوند. این سیستم پولی متفاوت از سیستم‌هایی مانند “پیپل” یا “وب‌مانی” یا دلار در آمریکا هستند چرا که اینها از سوی یک نهاد مشخص ارائه و حمایت می شوند اما بیت کوین‌ها یا پول‌های الکترونیکی متولی خاصی ندارند و توسط مجموعه‌ای از همه کاربران شبکه مدیریت می شوند.

پندار سیستم

این کارشناس در ادامه با تاکید بر این‌که بیت کوین‌ها فاقد مرکزیت خاصی هستند، به عدم امکان سوءاستفاده و هک این پول اشاره و اظهار کرد: این پول‌ها از یک شبکه متصلی از پردازنده‌هایی که در سراسر دنیا به اینترنت متصل می‌شوند به وجود می‌آید و مبادله می‌شود. بیت‌کوین‌ها در واقع رشته‌ای از کاراکترها هستند که وقتی می‌خواهیم پولی را انتقال دهیم همه باید این انتقال را اعتبارسنجی کنند و تایید کنند که این پول از فلان حساب به فلان حساب منتقل می‌شود. به خاطر وجود این نظارت هست که می‌گویند کسی نمی‌تواند دراین سیستم نفوذ کند، چرا که باید با حجم عظیمی از افراد روبه‌رو شوند و آنقدر قدرت داشته باشد که بتواند بیش از ۵۱ درصد از نودهایی که در این سیستم هستند را هک کنند.

شهیدی همچنین با اشاره به دیگر خصوصیات بیت کوین‌ها اظهار کرد: “بیت کوین” بسیار تقسیم‌پذیر است و به همین خاطر می‌توان ریزترین تراکنش‌ها را با آن انجام داد و حتی کمترین مبالغ را هم از طریق این درگاه انتقال داد؛ ضمن اینکه نرخ کارمزد بسیار پایینی هم دارد.او اظهار کرد: سیستم بیت کوین را می‌توان در بسیاری از فعالیت‌های مجازی نیز مورد استفاده قرار داد به این صورت که با نصب درگاه بیت‌کوین در سایت‌ها و شبکه های مجازی می‌توان نرم‌افزارها و یا حتی کالاهایی که برای فروش تولید شده‌اند را مبادله کرد.شهیدی در پایان بیت‌کوین را یک فرصت برای شرایط حال حاضر اقتصادی کشورمان ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تحریم‌ها استفاده از بیت‌کوین‌ها می‌توانند در بحث توسعه گردشگری و گشایش مبادلات مالی بسیار راهگشا باشد، چرا که پول های الکترونیکی هیچ وابستگی به دلار یا هر پول دیگری ندارند و تحت تاثیر شرایط سیاسی عمل نمی‌کنند.

تاکنون هیچ دولتی مشخصا “Bitcoin” را به رسمیت نشناخته است و تنها برخی از دولت ها بر کالا بودن آن صحه گذاشته اند. به لحاظ فنی و کارکردی بیت کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و یا اثبات دانایی صفر است که به کاربران امکان می‌دهد بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول را به صورت غیرقابل بازگشت انجام دهند. گره‌های شبکه بیت کوین هر معامله را در شبکه اعلام می‌کنند که پس از تأیید در یک سیستم اثبات کار، در یک تاریخچه عمومی به نام “Blockchain” ذخیره می‌شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.