- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

فشار مالیاتی بر کسب و کارهای مجازی زیاد است

روش مالیات گیری از کسب و کارهای مجازی باید تغییر کند و اداره مالیات باید هزینه ها را به رسمیت بشناسد.


به گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، با گسترش فناوری های نو از جمله اینترنت، افراد متعددی به انجام فعالیت‌های اقتصادی مجازی متمایل شدند. سهولت دسترسی به کالا و خدمات در فضای اینترنتی، صرفه جویی در زمان و سایر مزیت‌های دیگر باعث شده که دریافت و ارائه خدمات و کالا در فضای مجازی با محبوبیت روز افزونی روبه‌رو شود،به طوری که در طی چهار قرن اخیر،  ۳-۵درصد کل تراکنش مالی جهان در فضای مجازی و وب انجام می‌شود.

 رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی در گفتگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی  درمورد مزیت‌های کسب و کارهای مجازی اظهار کرد: کسب و کارهای کوچک در سطح جهان تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشورها داشته و امروزه نیز حجم بالایی از تولید دانش و ثروت را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه از کاهش هزینه های معاملاتی که از دیگر مزیت های کسب و کار به حساب می آید خبر داد و گفت:  کسانی که اقدام به راه  اندازی این کسب و کارها می کنند، نیاز به سرمایه اولیه به مراتب کمتری دارند و بیشتر هزینه های آنان معطوف به برنامه نویسی و ایجاد فضای الکترونیکی امن است. بدین امر رونق این کسب و کارها می تواند نقش مهمی در ساماندهی بازار، حذف هزینه های غیر ضروری و رشد و توسعه اقتصادی کشور به حساب آید.

الفت نسب درمورد ضرورت ارتباط بیشتر بدنه دولت و سازمان امور مالیاتی با کسب و کارهای مجازی گفت: ایجاد فضای تعامل میان کسب و کارهای اینترنتی و سازمان امور مالیاتی می‌تواند چالش‌های بسیاری را از میان بردارد. باید مدل‌های کسب وکار اینترنتی به سازمان امور مالیاتی معرفی شود تا چالش‌های این مشاغل نوین از میان برود.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی درباره وجود موانع مالیاتی فعالیت کسب وکارهای کوچک تصریح کرد: متاسفانه سازمان امور مالیاتی هزینه‌هایی که برای راه‌انداختن کسب و کارهای کوچک مجازی انجام می دهند را به رسمیت نمی‌شناسد.

 الفت‌نسب عدم عضویت کشور در تعهدنامه کپی رایت را از دیگر مشکلات کسب و کارهای مجازی دانست و یادآورشد: مسائل مربوط به کپی‌رایت و اعمال‌ نشدن قانون نقض کپی‌رایت و نبود دستگاهی که رسیدگی به شکایت نقض کپی‌رایت را با سرعت پیگیری کند، از جمله مسائل حوزه کسب و کارهای مجازی به شمار می آید.

وی با بیان اینکه فیلترینگ هم فضای نامساعدی را برای کسب و کار فضای مجازی ایجاد می کند اظهار کرد: باید دانست که حتی یک ساعت مسدود شدن این کسب و کار  می تواند برخی از شرکتها را از فضای مجازی محو و ضربه فنی به  آنها وارد کند.

الفت نسب با اشاره به مسائل مربوط به مالیات و نبود آگاهی و دانش کافی درباره‌ی نحوه درآمدزایی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در رسیدگی‌های مالیاتی، افزود: حدود سه تا پنج سال نیاز است که یک کسب و کار اینترنتی بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد.البته این مقوله بیشتر درباره وبسایت‌هایی است که همانند ۲۰ کارمند، انبار و غیره دارند صدق می کند.

این فعال حوزه کسب و کارهای کوچک با بیان اینکه حوزه تجارت الکترونیک نیاز به حمایت مالی دارد، گفت: بدلیل اینکه حوزه تجارت الکترونیک یک حوزه جدید و مهم است باید از آن حمایت شود.

الفت نسب درمورد وجود قوانین دست و پاگیر بر سر راه کسب و کارهای اینترنتی افزود: افرادی که می‌خواهند کسب و کارهای اینترنتی راه بیاندازند، بلافاصله با انوع مسائل مجوزی، بیمه‌ای، مالیاتی و قانونی مواجه می‌شوند و این سایه قوانینی که در واقع برای بخش سنتی اقتصاد ایجاد شده می تواند بر سر کسب و کارهای اینترنتی سنگینی کند.

این فعال حوزه کسب و کارهای کوچک، مالیات گریزی یا شفاف نبودن فعالیت‌های اینترنتی را جوسازی رقبا خواند و گفت: گسترش فعالیت‌های تجارت الکترونیک در کشور به صورت جهشی می تواند شفافیت اقتصادی را بیشتر کند.

الفت نسب در پایان درمورد نحوه همکاری هایی وزارت ارتباطات اضافه کرد: همکاری‌های وزارت ارتباطات به تنهایی نمی‌تواند مشکلات حوزه تجارت الکترونیک را برطرف کند. شورای‌عالی فضای مجازی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای حاکمیتی باید بر سازوکارهای حوزه تجارت الکترونیک نظارت کنند.