نرم افزارحسابداری صدگان

فراریان مالیاتی از سرکشی به حساب‌ها ناخرسندند

0 740

حسابداراپ

یک کارشناس حسابرسی می‌گوید موضوع سرکشی به حساب‌ها برای بسیاری از فراریان مالیاتی و افرادی که علاقه‌ای به اظهار اموال و دارایی خود ندارند ناخوشایند است و حواشی‌ای را ایجاد کرده است.

پندار سیستم


با این حال سازمان امور مالیاتی نیز می‌بایست برخورد مناسب‌تری اتخاذ می‌کرد و به حساب‌های پیش از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ سرکشی نمی‌کرد تا این شائبه ایجاد نشود که دولت به دنبال کاهش درآمدهایش به سرکشی به حساب‌ها و تلاش برای افزایش درآمد مالیاتی روی آورد.

غلامحسین دوانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موضوع سرکشی سازمان امور مالیاتی به حساب‌های بانکی که این روزها حاشیه‌ساز شده است، اظهار کرد: خوشبختانه در هفته گذشته بین مسوولان مالیاتی، نمایندگان مجلس و نمایندگان اتاق بازرگانی جلساتی برگزار شد و تفاهم‌نامه‌ای به عمل آمد تا به موجب آن دستورالعملی برای موضوع سرکشی به حساب‌های بانکی تعیین شود. به موجب این تفاهم‌نامه سقف سرکشی به حساب‌های بانکی به پنج میلیارد رسید و قرار بر این شد که آیین‌نامه‌ای نوشته شود که سازمان امور مالیاتی به هر پولی سرکشی نکند.

وی افزود: البته سازمان امور مالیاتی نیز تاکنون به هر پولی سرکشی نمی‌کرد و واقعیت این است که به پول‌هایی سرکشی شده است که تاکنون مشکل داشته‌اند و تفاهمی به عمل آمده و احتمالا در هفته جاری بخشنامه‌ای صادر شود که سرکشی به حساب‌ها از ۵۰۰ میلیون تومان به پنج میلیارد تومان افزایش یابد و قرار براین شد تا برای بنگاه‌های تولیدی کمتر حساسیت به خرج داده شود و بیشتر برای تراکنش‌های بانکی مشکوک به پولشویی حساسیت به خرج داده شود. به نظر می‌رسد به این ترتیب معضلات کمتر شود.

این اقتصاددان اضافه کرد: به هرحال در کشوری که فرار مالیاتی در سطح گسترده‌ای وجود داشته و افراد بسیاری هستند که علاقه ندارند دارایی خود را اظهار کنند، طبیعی است که هر نوع سرکشی برای این افراد ناخوشایند است و تا جایی که ما در جریانیم اغلب کسانی که مورد بازخواست قرار گرفتند، افرادی بودند که دلایل قانع کننده‌ای برای حساب‌های خود نداشتند و اگر پاسخ قانع کننده‌ای داشتند مشکل‌شان حل می‌شد.

دوانی در ادمه سخنانش گفت: فراموش نکنید که اگر شما ملکی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشید و آن را بفروشید و پولش را به حساب خود بریزید کسی با شما کاری ندارد چرا که شما مالیات ملک را داده‌اید و اگر سهمی در بورس خریده و ۱۰۰۰ تومان فروخته باشید یا ارث کلانی برده باشید باز کسی با شما کاری ندارد. البته ممکن است مورد سوال قرار گیرید ولی در صورتی که مشخص شود مالیات‌های مربوط به آنها را پرداخت کرده‌اید کسی با اموال شما کاری نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: به طور کلی بخشی از حواشی اخیر به دلیل جریان‌سازی علیه سازمان امور مالیاتی بود و بخشی دیگر نیز البته به برخورد نامناسب برخی ماموران مالیاتی بوده است. ماموران مالیاتی باید بیاموزند که نباید با افراد از شیوه‌ی ارعاب استفاده شود. برخی از افرادی که اخیرا نسبت به این مساله اعتراض داشتند گفتند ماموران مالیاتی از آنها اغرارنامه گرفته‌اند یا مامور با دستبند ایستاده و آنها ترسیده‌اند. این مواردی است که نباید صورت گیرد. البته باید هر شهروندی یاد بگیرد که در این گونه موارد به وکیل مراجعه کند چون ممکن است بسیاری از قوانین را نداند و اگر قرار باشد اتهامی به آنها تفهیم شود باید به آنها بگوید که برگه را امضاء کند یا خیر.

این اقتصاددان اضافه کرد: در ایران فعالان اقتصادی عموما نه مشاور حقوقی و نه مشاور مالیاتی دارند، طبیعی است که مامور مالیاتی ممکن است از این ضعف استفاده کرده باشد.

دوانی این را هم گفت: مراجعه به حساب‌های بانکی حداقل از اصلاحیه سال ۱۳۸۰ تاکنون طبق قانون وجود داشته، ولی سازمان امور مالیاتی به آن عمل نکرده است. البته خوب بود که عمل به آن از تاریخ یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ انجام می‌شد و به گذشته بر نمی‌گشت چون علی‌رغم این که این موضوع مسبوق به سابقه بوده، ولی سازمان امور مالیاتی خود مراجعه نکرده است و اکنون این شائبه پیش آمده که چون درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده سازمان امور مالیاتی این اقدامات را انجام می‌دهد.

این کارشناس حسابرسی، اظهار کرد: البته اکنون خوشبختانه تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده است که چارچوب‌ها را بهتر کرده است.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر حواشی و مسائلی پیرامون موضوع سرکشی سازمان امور مالیاتی به حساب‌های مشکوک پیش آمد و در نهایت در هفته‌ای که گذشت توافقی میان سازمان امور مالیاتی، نمایندگان مجلس و اعضای اتاق بازرگانی برقرار شد تا برای سرکشی به حساب‌های بانکی حدودی تعیین شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.