نرم افزارحسابداری صدگان

تسویه لحظه‌ای پروانه‌های ترانزیت و وصول مطالبات بیمه‌ای درگمرک

0 607

حسابداراپ

گمرک ایران از تسویه لحظه‌ای پروانه‌های ترانزیت و وصول مطالبات بیمه‌ای در موعد مقرر با کمک سامانه های هوشمند خبر داد.

پندار سیستم


به گزارش ایبِنا، با الکترونیکی شدن صدور بیمه نامه ها در گمرک یک لینک بیمه در سامانه جامع گمرکی تعریف و از طریق سامانه جامع گمرکی به صورت هوشمند اعتباری بر مبنای تضامین واقعی شرکت های بیمه در سامانه الکترونیکی گمرک ایجاد شد که در ازای صدور هر بیمه نامه از میزان تضامین بیمه ای به صورت هوشمند کاسته می شود و در صورت وصول محموله های ترانزیتی در گمرک مبدا و یا به اصطلاح رفع تعهدات، مجددا و به صورت خودکار مبلغ یاد شده به اعتبارات بیمه ای اضافه می شود و در غیر اینصورت مبلغ تضمین تا زمان تعیین تکلیف محموله در حساب الکترونیکی گمرک می ماند.

بنا بر این گزارش؛ با راه‌اندازی این سامانه، بیمه‌ها به شبکه الکترونیکی سامانه جامع گمرکی پیوستند و با این اقدام مقدمات ورود بیمه‌ها به پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شد. با استفاده از سامانه جامع گمرکی فعالیت بیمه‌های همکار در گمرک به‌ صورت الکترونیکی کنترل می‌شود تا علاوه‌ بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، از تخلفات احتمالی هم جلوگیری شود. با صدور بیمه الکترونیک و کنترل هوشمند تعهدات شرکت های بیمه گر یک اقدام پیشگیرانه‌ در امر جلوگیری از تخلف و سوءاستفاده‌های احتمالی در رویه ترانزیت تحقق یافته است.

یکی از مواردی که قبلا احتمال سوءاستفاده و قاچاق کالاها را در بخش ترانزیت فراهم می کرد نحوه صدور بن های بیمه ای و اعتبار این شرکت هابود که این بن های بیمه ای به نوعی تضمین شرکت های حمل و نقل برای عبور کالاهای ترانزیتی از داخل کشور محسوب می شود.

هم اکنون باالکترونیکی شدن گمرک تضمین های بیمه ای الکترونیکی شده و پس از اخذ تضمین کلی از شرکت های بیمه میزان اعتبار شرکت ها مشخص و پساز صدور هر بن بیمه؛ به صورت الکترونیکی از حساب اصلی مبلغ تضمین کم می شود و در صورت کاهش اعتبار به شرکت بیمه ای اعلام می شودکه نسبت به شارژ اعتبار خود اقدام نماید و در غیر اینصورت امکان ادامه فعالیت شرکت بیمه وجود نخواهد داشت.

پیش از این و در حالت دستی و کاغذی، بن بیمه در مواقعی صادر و بعدا مشخص می شد که شرکت بیمه اصلا اعتبار لازم و کافی را جهت ضمانت از تعهد بیمه ای خود نداشته و در صورت قاچاق ترانزیتی تعهدات کافی اخذ نشده که این موضوع شرایط تخلف و قاچاق را فراهم می کرد.

بعد راه اندازی سامانه جامع گمرکی، گمرک ایران پروانه های ترانزیت را لحظه ای تسویه می کند و با کمک سامانه های هوشمند تمام مطالبات بیمه ای گمرک از سال ۹۲ تاکنون در موعد مقرر وصول شده است.

وصول مطالبات بیمه ای گمرک در موعد مقرر از سال ۹۲ تاکنون به کمک زیر سامانه بیمه در سامانه جامع گمرکی صورت گرفته و در حال حاضر کلیه بیمه نامه ها به صورت الکترونیکی از طریق لینک بیمه با گمرک دریافت می شود و علاوه بر صدور بیمه نامه های گمرکی، میزان اعتبارات تضمینی بیمه ها هم به صورت هوشمند و الکترونیکی کنترل می شود که امکان جعل و سوء استفاده در آن نیست.

شرکت های بیمه‌ گر در رویه‌های مختلف گمرکی از جمله ترانزیت و ورود موقت به نوعی نقش ضامن را برای شرکتهای حمل و نقل  و بازرگانان ایفا می‌کنند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.