نرم افزارحسابداری صدگان

بیشترین پرونده‌های شکایت کارگران از چیست؟

0 653

حسابداراپ

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می‌گوید بیشتر شکایاتی که کارگران در مراجع حل اختلاف و هیاتهای تشخیص مطرح می‌کنند به دلیل عدم پرداخت حق بیمه و سنوات و عدم تمدید قراردادهای کار توسط کارفرمایان است.

فتح‌اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی پرونده‌های شکایات کارگران در مراجع حل اختلاف، گفت: بخش عمده‌ای از کسانی که به ادارات کار و هیاتهای حل اختلاف مراجعه می‌کنند پیگیر حقوق و سنوات خود هستند و بعضا به دلیل آنکه کارفرما حق بیمه کارگر را نپرداخته یا مرخصی‌های او را کامل رد نکرده ناچار به طرح شکایت شده‌اند.
وی ادامه داد: بخش دیگری از شکایات به دلیل اخراج یا تعدیل نیروی کار است و برای مدتی که از کار بیکار شده درخواست بیمه بیکاری می‌دهد چون کارفرما عذرش را می‌خواهد و ترک کار می‌کند به همین دلیل ناچار است به اداره کار شکایت کند تا از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شود.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با ابراز نگرانی از اخراج نیروی کار به بهانه اتمام قرارداد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی کارفرمایان با اتمام زمان قرارداد، نیروی کار را دیگر به خدمت نمی‌گیرند تا رنگ و بوی اخراج نگیرد و چنانچه این مساله در جامعه گسترش پیدا کند نیروی کار امنیت خود را از دست خواهد داد و آشفتگی و نگرانی به جامعه کارگری تحمیل خواهد کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از کارگاهها و کارخانه‌ها هنگام تسویه حساب به بهانه‌های مختلف حق شیفت و سختی کار کارگران پرداخت نمی‌شود در نتیجه کارگر برای گرفتن حق و حقوق خود ناچار می‌شود طرح شکایت کند.
به گفته بیات کسانی که سوابق اندک و کمتر از یکسال دارند به دلیل آنکه سنواتی به آنها تعلق نمی‌گیرد یا میزان مطالبات آنها در حدی نیست که بخواهند هزینه کنند از طرح شکایت منصرف می‌شوند ولی آن دسته از کارگرانی که سوابق بالایی دارند به ادارات کار مراجعه کرده و پیگیر مطالبات خود در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف می‌شوند.
این مقام مسئول کارگری خاطر نشان کرد: در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف نماینده کارگر و کارفرما در جلسات حضور دارند و با توجه به آنکه از قانون کار و حقوق کارگر اطلاع و آگاهی کامل دارند با استناد به قانون حقوق از دست رفته کارگر را استیفا می‌کنند.
 

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.