- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بیت‌کوین در راه ایران

مدتی از اختراع  پول رمزپایه نگذشت که این پول در عرصه جهانی به سرعت رایج شد. اکنون خبر‌ها حاکی از آن است که دولت ایران برای استفاده از بیت‌کوین آماده می‌شود.


به گزارش فرارو، به نقل از وبگاه بیت‌کوین‌نیوز، دولت ایران مشغول انجام تحقیقاتی درباره جنبه‌های اقتصادی و زیربنایی آماده‌سازی استفاده از این پول در داخل کشور بوده است. بر اساس وزارت ارتباطات، “تدارکات” برای فراهم کردن زیرساخت جهت استفاده از ارز دیجیتالی در زودترین فرصت ممکن در حال انجام است.
امیر حسین دوائی، معاون وزیر ارتباطات گفته “این وزارتخانه از قبل تعدادی پژوهش به عنوان بخشی از تلاشش برای آماده‌سازی زیرساخت جهت استفاده از بیت‌کوین در درون کشور، انجام داده است.”
او اعلام کرد که ارزرمزپایه دو جنبه اقتصادی و زیرساختی دارد. به کار گیری آن در ایران به نفع کلی کشور تمام خواهد شد. “ما به عنوان مرکز اصلی ایران در پرداختن به توسعه تکنولوژیکی کشور، مسئله آماده‌سازی زیرساخت برای ارز جدید را بسیار جدی گرفته‌ایم.”
اگر چه بانک مرکزی تجارت با بیت‌کوین را “غیرقانونی” می‌داند، با این حال، تاکنون هیچ قانونی که توسط دولت تصویب شده باشد، استفاده از بیت‌کویت به عنوان یک روش پرداخت را منع نکرده است.
دولت ایران درحال کار بر روی مقررات پیشنهادی جهت استفاده از ارز دیجیتالی است. در همین رابطه، در ژوئن گذشته پیش‌نویس یک پیشنهاد از سوی مرکز ملی فضای مجازی مطرح شده است.
مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان ایرانی، معتقد است که این نوع پول در ایران قانونی نیست و تراکنش‌های بیت‌کوینی به لحاظ قانونی غیرقابل شناخت است. بنابراین انتظار نمی‌رود که هیچ تاثیری روی اقتصاد ایران داشته باشد. بسیاری از وبسایت‌هایی که اطلاعاتی درباره بیت‌کوین ارائه می‌دهند، مسدود شده‌اند. بیت‌کوین نمی‌تواند به سادگی در ایران برقرار شود، به همین دلیل، نمی‌تواند تاثیری بر اقتصاد ایران داشته باشد.
او افزود: با این حال، بسیاری از معامله‌گران بین المللی وجود دارند که برای ایرانیان از طریق تبادل خارجی، خدمات ارائه می‌دهند. در ایران، وارد شدن به بازار تبادل خارجی به این آسانی نیست. زیرا که این تبادل بسیار محدود است. بیت‌کوین درحال پیشرفت است و ممکن است معمول‌تر شود. اگر این اتفاق بیافتد، شاید دولت مجبور به استفاده از این پول خواهد شد.

بیت‌کوین باز هم رکورد زد

ارزش بیت‌کوین با کنار زدن نگرانی‌ها نسبت به سقوط قیمتی باز هم افزایش یافت و از مرز ۶۳۰۰ دلار عبور کرد.

به گزارش دویچه‌وله، بیت‌کوین باز هم رکورد قیمت را شکست و از مرز ۶۳۰۰ دلار عبور کرد این صعود قیمتی علیرغم وجود نگرانی‌ها نسبت به سقوط قیمت این ارز مجازی صورت گرفت.

در حالی که ارزش بیت‌کوین از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است، برخی سرمایه‌گذاران همچنان به این ارز با بدبینی نگاه می‌کنند، تنها ۱۰ روز پس از آنکه ارزش بیت‌کوین به ۶ هزار دلار رسید هم اکنون ارزش ان با عبور از مرز ۶ هزار دلار به ۶۳۰۶.۵۸ دلار رسیده است.

وب‌سایت کوین‌دسک که در لندن فعالیت می‌کند، اعلام کرد: این رقم در شب یکشنبه برای بیت‌کوین رقم خورد. پس از رسیدن ارزش بیت‌کوین به بالای ۶۳۰۰ دلار ارزش آن به حدود ۶ هزار و ۱۵۰ دلار کاهش یافت البته باید توجه داشت که بیت‌کوین در هر بار صعود قیمتی کمی عقب‌نشینی کرده و سپس آن را تثبیت می‌کند.

بنا به گزارش کوین‌دسک در حالی ارزش بیت‌کوین به ۶۳۰۰ دلار طی روزهای گذشته رسیده است که در یک ژانویه سال جاری ارزش آن کمتر از هزار دلار بود.

برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به افزایش شدید قیمت بیت‌کوین طی سال جاری در آینده نزدیک شاهد اصلاح قیمتی این ارز مجازی خواهیم بود. به طور کلی سال ۲۰۱۷ سال افزایش عرضه نظام پرداخت ارزهای مجازی بود.

بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد به گونه‌ای که در ماه سپتامبر حدود یک سوم ارزش خود را از دست داد و تنها  دو هفته از مرز ۵ هزار دلار عبور کرد و در ۲۱ اکتبر به ۶۳۸۳ دلار رسید. سقوط قیمت بین‌کوین در ماه سپتامبر ناشی از ممنوع شدن مبادلات این ارز در چین بوده است.

بسیاری از مؤسسات سرمایه‌گذاری همچنان از ورود به بازار ارزهای مجازی به خصوص بیت‌کوین خودداری می‌کنند و بر این باور هستند که ارزهای مجازی بیش از حد نوسان داشته و نقدشوندگی پایینی دارند.