- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

گرفتن مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه زمان می‌برد

در حالیکه سالهاست بحث وجود خانه‌های خالی از سکنه مطرح است، وزیر راه و شهرسازی از پیگیری برای اجرای دریافت مالیات از این واحدها خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال تعقیب اجرای این برنامه هستیم، اما اجرای آن زمان می‌برد.


عباس آخوندی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که بارها از وجود بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور و ۵۰۰ هزار مسکن خالی از سکنه در تهران صحبت کرده‌اید، اما چرا اقدامی مثل دریافت مالیات از این واحدها برای ورود به بازار نمی‌کنید، گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال تعقیب دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه است، بنابراین اجرای آن تا حدودی زمان می‌برد.

آخوندی ادامه داد: به هر حال این موضوع از وزارت امور اقتصادی و دارائی در حال پیگیری است و اقدامات آن در حال انجام است، اما زمان می‌برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آخوندی از دو سال پیش مدام از وجود واحدهای مسکونی خالی از سکنه در حدود ۲،۵ میلیون مسکن در کشور و حدود ۵۰۰ هزار مسکن خالی از سکنه در تهران خبر می دهد اما هیچ گاه به طور مشخص از زمان اجرای برنامه ای برای اجباری کردن واحدهای ساخته شده و عرضه شدن این واحدها سخنی نگفته است.

اگر چه بارها مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس از تدوین طرحی برای اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه سخن گفته اند اما هر بار بعد از مدتی مجددا به فراموشی سپرده شده است.

*خانه های خالی از سکنه امسال مشمول مالیات می شود

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهارنظر خود در خصوص واحدهای مسکونی خالی از سکنه در حاشیه همایش سیاستهای توسعه مسکن که هفته جاری برگزار شد در جمع خبرنگاران می گوید:حدود ۲٫۵میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که سهم شهر تهران حدود ۴۹۰ هزار واحد است و نشان می دهد قیمت خانه ها بالاتر از توان خرید مردم است.
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت : خانه های خالی از سکنه امسال مشمول مالیات می شود و در سال اول نیم درصد اجاره بها ،سال دوم یک درصد و سال سوم نیز ۱٫۵ درصد ، مالیات از خانه های اجاره ای دریافت می شود تا مردم تشویق شوند خانه ها را برای اجاره وارد بازار کنند.
وی تصریح کرد : با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی هم گفتگوهایی شده است.

به نظر می رسد دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه مشکلاتی در اجرا دارد و برخی نیز علاقه ای به وارد شدن واحدهای مسکونی برای عرضه و یا اجاره که موجب تعادل عرضه و تقاضا می شود ندارند.