- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

با سود تضمین شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خداحافظی کنید

سازمان بورس در حالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از تضمین سود و سرمایه‌گذاری در خارج از بورس منع کرده است که کارشناسان اقتصادی این اقدام را گامی مثبت در جهت کاهش نرخ سود ارزیابی می‌کنند.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، سازمان بورس طی بخشنامه‌ای [1] به تمام نهادهای مالی فعال در بورس و اوراق بهادار، شرایط سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و امکان تضمین یا پیش‌بینی نرخ سود توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری را اصلاح کرد.

براساس این بخشنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر نمی‌توانند در اوراق خارج از بورس سرمایه‌گذاری کنند، همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت از تضمین سود و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از تضمین و پیش‌بینی سود منع شدند.

صندوق های سرمایه گذاری فعال از تاریخ ابلاغ این مصوبه به رعایت مفاد این ابلاغیه و اصلاح شرایط خود هستند علاوه بر این از تاریخ ابلاغ، بررسی درخواست‌های تمدید فعالیت افزایش سقف واحدهای سرمایه‌گذاری و سایر تغییرات صندوق‌های سرمایه‌گذاری منوط به احراز شرایط این مصوبه و رعایت سایر قوانین خواهد بود.

پویا جبل عاملی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره این بخشنامه گفت: این بخشنامه اقدامی مثبت برای بازگرداندن صندوق‌های سرمایه‌گذاری به جایگاه اصلی خود است، چراکه این صندوق‌ها در مواردی از کارکرد خود فاصله گرفته بودند.

وی افزود: کارکرد این صندوق‌ها جذب سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بورس و پرداخت سود آن به سپرده‌گذاران است که طبق این بخشنامه و الزام به سرمایه‌گذاری در بورس این اقدام خلاف برخی صندوق‌ها اصلاح خواهد شد.

جبل‌عاملی در مورد بند دیگری از این بخشنامه در مورد تضمین نرخ سود نیز گفت: سود این صندوق‌ها باید بر مبنای سود حاصل از بورس مشخص شود و تضمین سود صندوق را از کارکرد خود خارج کرده و تبدیل به یک حساب سپرده می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همچنین منبع کسب درآمد بانک‌ها برای پرداخت سودها تاکنون مشخص نبود و در برخی موارد سوددهی بورس منفی بود اما این حساب‌ها کماکان سود نزدیک به ۲۰ درصد به سپرده‌ها پرداخت می‌کردند که مشخص است هزینه‌کرد منابع در این موارد در جای دیگری بوده است.

جبل‌عاملی این اقدام را در راستای اقدامات بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود توصیف کرد و گفت: مجموع این اقدامات به احتمال زیاد منجر به کاهش سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد و احتمال کاهش جذب سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیز وجود دارد.

همچنین مهدی تقوی  یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز در این مورد به خبرنگار ایبِنا، گفت: این بخشنامه و کنترل صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدامی مثبت است که از ورشکستگی این صندوق‌ها جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد هرچه ریسک بالاتر باشد بازده نیز بالاتر است، گفت: مردم نیز به دلیل همین بازده بالاتر و سود بیشتر به سمت موسسات پرریسک‌تر روی آوردند و پرداخت سودهای بالا در موسسات باعث ورشکستگی آنها شد که این مسئله در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز احتمال وقوع دارد.

تقوی تصریح کرد: در دوره‌ای سودآوری سهام در بورس بالا بود و پرداخت سودهای بالا در صندوق‌ها توجیه‌ داشت اما اکنون سودآوری سهام کاهش یافته و پرداخت سودهای بالا قابل توجیه نیست.

وی تاکید کرد: در برخی موارد ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری کاهش یابد و حتی سهام ضرر دهد که در چنین مواردی تضمین سودهای بالا توسط بانک غیرمنطقی است که با بخشنامه جدید جلوی این کار گرفته می‌شود.