نرم افزارحسابداری صدگان

فشار مالیات دهندگان انگلیسی جواب داد

0 982

حسابداراپ

روز چهارشنبه، بی‌بی‌سی بنا به درخواست دولت، در گزارش سالانه خود فهرست حقوق ستاره‌هایی را منتشر کرد که سالانه بیش از ۱۵۰ هزار پوند ( ۱۹۰ هزار دلار) دستمزد دارند.


بی بی سی در گزارش سالانه اش به درخواست دولت بریتانیا، فهرست ستاره هایش و حقوق های آنها را منتشر کرده است. براساس این فهرست، بعضی از پرطرفدارترین مجریان بی بی سی، سالانه تا بیش از دو میلیون پوند، حدود دو میلیون و ششصد هزار دلار حقوق می‌گیرند. در این راستا حقوق گری لینه کر، مجری برنامه های فوتبال ۱ میلیون هفتصد هزار پوند یعنی بیش از دو میلیون دلار، سیانا بروس بیش از سیصد و پنجاه هزار پوند ، کریس اونز مجری رادیو بیش از دو میلیون پوند، گراهام نورتون شومن برنامه های آخر هفته بیش از هشتصد و پنجاه هزار پوند یعنی بیش از یک میلیون دلار، اندرو مار مفسر برنامه صبح یکشنبه ها چهارصد هزار پوند یعنی نیم میلون دلار می باشد.

در این باره مدیر کل بی بی سی می گوید: نمی خواسته است حقوق های چهره های بی بی سی را منتشر کند ولی مجبور بوده است که این کار را انجام دهد..

بی بی سی در ادامه عنوان می کند سیاست های صرفه جویی دولت سالهاست که آنها را در بریتانیا تحت فشار گذاشته است به همین جهت است که دولت از بی بی سی خواسته تا حقوق مدیرانش و تعداد آنها را کاهش بدهد. کاری که بی بی سی در انجام آن موفق نبوده است. بر اساس این گزارش بودجه سرویس های بی بی سی از جمله سرویس جهانی بی بی سی و تلویزیون فارسی از محل فروش مجوز تامین می شود و هر خانوار بریتانیایی سالانه ۱۴۷ پوند یعنی کمتر از دویست دلار برای دیدن بی بی سی می پردازد. برای همین خیلی ها می خواهند بدانند این مالیات هایی که می پردازند چگونه هزینه و خرج می شود . امروز خیلی از این مالیات دهندگان با دیدن ارقام این حقوق های نجومی خوشحال نخواهند بود.

ارقام امروز همچنین نشان داد که تنها یک سوم از کسانی که بالاتر از صد و پنجاه هزار پوند حقوق می گیرند زن هستند و این موضوع علیرغم سیاست برای جنسیتی در استخدام در بی بی سی می باشد.

این موضع باعث شد که شماری از مشهورترین مجریان زن بی‌بی‌سی، از این رسانه بخواهند که هر چه سریع‌تر به ماجرای تبعیض در دستمزد مردان و زنان رسیدگی کند. آن‌ها در نامه‌ای سرگشاده به تونی هال، رئیس رسانه دولتی بریتانیا، از او خواسته‌اند که تفاوت پرداخت حقوق زنان و مردان را که سال‌ها وجود داشته، اصلاح کند.

بیش از ۴۰ مجری و ستاره زن از جمله میشل حسین و لیز دوست، نامه اعتراض به رئیس بی‌بی‌سی را امضا کرده‌اند. به گفته معترضان، این تبعیض فقط افراد با حقوق‌های بالا را شامل نمی‌شود و در تمام بدنه رسانه از تولید، بخش فنی و … را در بر می‌گیرد.

انتشار عمومی میزان حقوق در نروژ/ کشوری که در آن نمی‌توانید درآمد خود را پنهان کنید
خود بی بی سی در این باره اذعان می کند هنوز مشخص نیست تلویزیون‌های خصوصی چقدر به ستاره‌هایشان پول می‌دهند اما در نروژ مخفی‌کاری در حقوق وجود ندارد و هرکسی می‌تواند میزان حقوق دیگری را پیدا کند و معمولا هم مشکلی به وجود نمی‌آید.

پندار سیستم

در گذشته حقوق نروژی‌ها در یک کتاب چاپ می‌شد؛ فهرستی از درآمد، دارایی و مالیاتی که هر فرد پرداخته را می‌شد در قفسه کتابخانه عمومی پیدا کرد. این روزها اطلاعات به صورت آنلاین قابل دسترسی است و با کمی جستجو روی صفحه کامپیوتر شما ظاهر می‌شود.

تام استاوی، دبیر اقتصادی روزنامه وی جی می‌گوید: شفافیت مهم است و بخشی از اهمیت آن هم به این دلیل است که نروژی‌ها مالیات زیادی می‌دهند؛ برای مثال در حالی که به طور متوسط مالیات یک بریتانیایی ۳۳/۳ درصد و مالیات یک فرد مقیم اتحادیه اروپا فقط ۳۰/۱ درصد درآمدش است، یک نروژی به طور متوسط ۴۰/۲ درصد درآمدش را مالیات می‌دهد.

استاوی می‌گوید: وقتی شما این قدر زیاد می‌پردازید باید بدانید که بقیه هم همین کار را می‌کنند و همچنین باید بدانید که مالیات شما در جای درستی مصرف می‌شود. ما باید به سیستم مالیات و سیستم خدمات اجتماعی خودمان اعتماد داشته باشیم.

بر این اساس مشخص است که سال ۲۰۱۵ سولبرگ، نخست وزیر نروژ ۱۵۷۳۵۴۴ کرون (۱۵۱۰۰۰ پوند) درآمد داشته، ارزش دارایی او ۲۰۵۴۸۹۶ کرون (۱۹۷۱۷۹ پوند) بوده و ۶۷۷۴۵۹ کرون (۶۵۰۱۱ پوند) مالیات داده است. فایده‌های این کار خیلی بیشتر از ضررهای احتمالی ناشی از حسادت دیگران به درآمد شما است.

در واقع در بیشتر محیط‌های کاری مردم بدون این که بخواهند به زندگی همکارشان سرک بکشند تا حد زیادی می‌‎دانند که او چقدر حقوق می‌گیرد. دستمزد بخش‌های مختلف معمولا برحسب توافق مشترک تعیین می‌شود و فاصله بین حقوق‌ها هم چندان زیاد نیست. تفاوت حقوق زن و مرد نیز در نروژ کم است. به گزارش مجمع جهانی اقتصاد نروژ از نظر برابری حقوق زن و مرد در کارهای مشابه در میان ۱۴۴ کشور در رتبه پنجم قرار دارد (ایران در رتبه ۱۳۹ این جدول است).

نروژی‌ها حالا برای دانستن حقوق یک فرد باید اول شماره شناسایی ملی خود را وارد سایت کنند تا بتوانند به اطلاعات مربوط به مالیات یک نفر دسترسی پیدا کنند و در سه سال اخیر هم نمی‌توان این کار را به صورت ناشناس انجام داد.

هانس کریستین هولته، رئیس اداره مالیات نروژ می‌گوید: از سال ۲۰۱۴ این امکان فراهم شده تا کسی که در مورد اطلاعات شما جستجو کرده را پیدا کنید. پس از این تعداد جستجو‌ها به میزان قابل توجهی افت کرد و در حدود یک دهم شد.

جمعیت نروژ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که حدود ۳ میلیون نفر از آن‌ها مالیات می‌دهند. مسئولان مالیاتی در سال قبل از برقراری محدودیت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد جستجو را ثبت کردند، در حالی که الان میزان آن حدود ۲ میلیون مورد جستجو در سال است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.