- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تلاش ریاض برای وضع مالیات بر فروش نفت

ریاض به طور جدی به دنبال طرحی برای شرکت آرامکوی سعودی است تا آن‌ را جایگزین طرح کنونی پرداخت حق مالیات سلطنتی ثابت بر درآمد کند.


سعودی‌ها به دنبال این هستند که قبل از آغاز عرضه عمومی اولیه سهام آرامکو، مالیاتی در ارتباط با فروش نفت برای آن وضع کنند.

ریاض به طور جدی به دنبال طرحی برای شرکت آرامکوی سعودیست تا آن‌ را جایگزین طرح کنونی پرداخت حق مالیات سلطنتی ثابت بر درآمد کند. در این طرح مقدار اولیه حق مالیات سلطنتی ۲۰ درصد از درآمد خواهد بود که مساوی با نرخ ثابت کنونی آن است، با این تفاوت که در صورتی که قیمت‌های نفت به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند میزان حق مالیات سلطنتی هم به طور اتوماتیک از ۲۰ درصد بیشتر خواهد شد و دیگر ثابت نخواهد بود.

یکی از منابع آگاه که به دلیل حساسیت سیاسی نخواست نامی از او برده شود، گفت دولت سعودی هنوز تصمیم نگرفته است که طرح حق مالیات سلطنتی انعطاف‌پذیر را اجرا کند و ممکن است آن را کلا کنار بگذارد.

اصلاح طرح مالیات بر درآمد نفتی آرامکو در شرایطی مطرح شده است که عربستان در نظر دارد در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ حدود ۵ درصد از سهام آرامکو را در اولین عرضه عمومی سهام آن به فروش برساند. در حالی که مالیات انعطاف‌پذیر، به حکومت پادشاهی عربستان کمک می‌کند با افزایش قیمت نفت، درآمد بیشتری داشته باشد، چنین طرحی می‌تواند باعث شود سهام این شرکت محبوبیت کمتری را در میان سرمایه‌گذاران به دست بیاورد و احتمال این‌که سهام این شرکت در معرض قیمت‌گذاری بالاتری قرار بگیرد را کاهش می‌دهد.

عربستان سعودی وابستگی سنگینی به درآمد نفتی خود دارد و در حال حاضر در حال اجرای برنامه‌ای  اقتصادی به نام چشم‌انداز ۲۰۳۰، برای رها شدن از قید هیدروکربن‌ها می‌باشد. با این حال طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، نفت امسال هم ۷۰ درصد کل درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. در شرایطی ‌که قیمت نفت که حول ۵۰ دلار نوسان پیدا می‌کند، این کشور برای برقراری توازن در اقتصاد خود با مشکل روبه‌رو شده است.

در گذشته مقامات سعودی اعلام کردند که طبق ارزش‌گذاری‌ها شرکت آرامکو ۲ تریلیون دلار ارزش دارد که به این ترتیب آن را به بزرگترین شرکت دنیا از لحاظ ارزش بازار تبدیل می‌کند. بر این اساس، فروش ۵ درصد از سهام شرکت می‌تواند ۱۰۰ میلیارد دلار برای شرکت درآمد داشته باشد که آن را به بزرگترین «عرضه عمومی اولیه سهام» یک شرکت در طول تاریخ تبدیل می‌کند.

هر چند برخی تحلیل‌گران با اشاره به این‌که سایر شرکت‌های ملی نفت که سهام خود را به معرض فروش گذاشته‌اند در ارزیابی قیمت نسبت به حجم ذخایر نفتیشان به قیمت کمتری دست یافته‌اند، هشدار دادند که به احتمال زیاد ارزش آرامکو ۱ تریلیون دلار ارزیابی شود.

منبع:مهر