- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

برخورد قضایی با کارفرمایانی که قرارداد سفید منعقد کنند

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه قراردادی به نام سفید امضا نداریم و در این خصوص با قوه قضاییه هماهنگ کرده ایم که با این نوع قراردادها برخورد شود گفت: بازرسان کار هم در این جهت تلاش می کنند که در صورت مشاهده برخورد مقتضی را انجام دهند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با حضور در نشست تخصصی امنیت شغلی و امنیت سرمایه گذاری و تولید که در مجموعه تلاش برگزار شد در جمع خبرنگاران بیان کرد:با ورود فناوری های نوین برخی از شغل ها از بین رفت که باید برای آنها مشاغل جدیدی تعریف شود.

 وی ادامه داد:همچنین در برخی از مشاغل همچون تولید کاشی که با رکود صنعت ساختمان مواجه شد، صنعت کاشی را با مشکل مواجه کرد.

 وی دیگر مشکلات در زمینه نبود رونق اشتغال را مسائل مدیریتی، فناوری های نوین و تسهیلات مالی ذکر کرد وگفت: در بی ثباتی بازار کار تنها یک عامل دخیل نبود، بلکه عوامل گوناگونی روی مشکلات اشتغال و بازار کار تاثیر داشت.در تعاملاتی که با وزارت صنعت داشتیم توانستیم مسئولیت ادامه اشتغال برخی از واحدهای اقتصادی نظیر کیان تایر را بر عهده بگیریم.

 ربیعی درباره قراردادهای سفید امضا افزود:قراردادی به نام سفید امضا نداریم و در این خصوص با قوه قضاییه هماهنگ کرده ایم که با این نوع قراردادها برخورد شود. بازرسان کار هم در این جهت تلاش می کنند که در صورت مشاهده برخورد مقتضی را انجام دهند.

 وزیرکار گفت:تشکل های کارگری و کارفرمایی در چهار سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است، تشکل ها می توانند ما را در راستای کاهش مشکلات حوزه کار یاری کنند.

وی از کاهش ۱۳ درصدی حوادث کار در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ خبر داد و گفت: این در حالی بود که سال گذشته با حوادثی نظیر آتش سوزی ساختمان پلاسکو و حادثه معدن یورت مواجه بودیم.همچنین تفاهمنامه ای با وزارت نفت و سازمان استاندارد امضا کرده ایم که بتوانیم حوادث کار را کاهش دهیم.

وی گفت: همچنین در آموزش های فنی و حرفه ای پودمان ایمنی کار را لحاظ کردیم تا بتوانیم حادثه کار را کاهش دهیم. حتی برای افزایش ایمنی در معادن از منابع دولتی برای تجهیزات استفاده کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از طرح کارورزی گفت: این طرح حاصل تجارب جهانی است و در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ که این طرح در ایران انجام شد، موفقیت های زیادی حاصل شده است.در طرح کارورزی رابطه آموزشی است نه شغلی اما می تواند منجر به شغل پایدار شود. پس از شش ماه که فرد کارورزی کرد می تواند از سوی کارفرما به کار گرفته شود و تا ۲ سال پرداخت هزینه بیمه را تعهد می کنیم.

ربیعی تاکید کرد: آیین نامه کارورزی آنچنان دقیق نوشته شده است که اجازه سوء استفاده را نمی دهد. بخش قابل توجهی از کارورزان از سوی کارفرما به کار گمارده می شوند.