- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اجرای تدریجی استانداردهای IFRS

صاحبنظر پولی و بانکی با اشاره به لزوم اجرای تدریجی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی در ایران، نظارت را از مسائل مهم مطرح در نظام بانکی مطرح کرد.


محمدرضا شجاع الدینی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به اینکه موضوع سلامت بانکی در شرایط فعلی یکی از مهمترین مسائل بانکی محسوب می‌شود، گفت: با توجه به مواردی که بعضا درباره وضعیت بانک‌ها مطرح می‌شود همه در بخش نظارت قوی و منسجم بر عملکرد بانک‌ها خلاصه می‌شود و از این طریق می‌توان ایرادات را برطرف کرد.

صاحبنظر پولی و بانکی اظهارداشت: اصولی که توسط بانک مرکزی تدوین می‌شود باید در بانک‌ها رعایت شود. اجرای کامل استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) فرصتی است، ولی همانگونه که در عمل نیز سیاست‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند این اصول باید به صورت تدریجی اجرایی شوند و نمی‌توان به یکباره استانداردهای بین‌المللی را پیاده سازی کرد.

وی با اشاره به اینکه در هر صورت اجرای این استانداردها یک فرصت برای نظام بانکی ایران است، افزود: یکی از مباحث مطرح شده در میزگردهای همایش اخیر سیاست های پولی و ارزی موضوع اجرای استانداردهای بین‌المللی بود.

شجاع الدینی ادامه داد: بانک ها در سایه نظارت ضعیف در گذشته و دارایی های منجمد، سود محقق نشده را به عنوان سود پرداختی در نظر گرفتند و بین سهامداران و سپرده گذاران تقسیم کردند.

صاحبنظر پولی و بانکی اظهارداشت: این مسئله باعث ایجاد ریسک‌هایی برای سپرده‌گذاران شد و زیان‌هایی برای سهامداران به وجود آمد. به نظر من، نظارت می‌تواند این اوضاع را ساماندهی کند و به عنوان یکی از بحث‌های اساسی باید مورد توجه قرار بگیرد.