نرم افزارحسابداری صدگان

دستکاری فرمول نرخ سود از سوی بانک ها

0 1,924

حسابداراپ

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اکو تیتر با بیان این که بانک ها و سپرده گذاران به نرخ تورم فعلی تردید دارند تصریح کرد: در حال حاضر آنها معتقدند که نرخ تورم فعلی بی ثبات است و مجددا روند نرخ تورم در اقتصاد صعودی خواهد شد. از این رو بانک ها و سپرده گذاران در مقابل کاهش نرخ سود سپرده های بانکی مقاومت می کنند.


اکو تیتر: نوسانات نرخ سود بانکی در حالی به عنوان بزرگترین دغدغه این روزهای سپرده گذاران و وام‌گیرندگان در کشور محسوب می شود که طی هفته های اخیر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جدی تر از قبل به کاهش و منطقی شدن نرخ سود اصرار دارند اما اینکه چرا تا کنون گامی برای تغییر نرخ سود در برج میرداماد برداشته نشده است، جای سوال دارد. که البته در پاسخ به این سوال این جواب از سوی برخی کارشناسان طرح شده که احتمالا سیاست گذار پولی ترجیح میدهد با عدم تغییر در نرخ سود مانع از نوسان شدید در بازارهای دیگر از جمله بازار ارز شود.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش دستوری نرخ سود سپرده های بانکی می تواند به منجر به خروج منابع از بانک های کشور شود و از همین رو بانک مرکزی فعلا دست نگه داشته و دخالتی در نرخ سود های بانکی نمی کند.‎ از سویی دیگر نیز سپرده گذاران به هیچ وجه راضی به کاهش این نرخ نبوده و برخی نیز خواهان کاهش هر چه بیشتر آن هستند، چراکه گمان می‌کنند بدین طریق تغییرات اساسی در نرخ سود تسهیلات آنها ایجاد می شود.

در همین رابطه مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اکو تیتر ، تعیین نرخ بهره بانکی را متاثر از عرضه و تقاضا در بازار عنوان کرد و افزود: در صورتی که حجم سرمایه گذاری در بانکها افزایش پیدا کند نرخ بهره کاهش می یابد. به همین علت یکی از دلایلی که موجب می شود نرخ بهره بانکی در کشورهای پیشرفته میانگین بین ۲ تا ۳ درصد باشد فراوانی سرمایه در این کشورها است.

این کارشناس اقتصادی، یکی از دلایل بالا بودن نرخ سپرده های بانکی را در کشورهایی نظیر ایران متاثر از کمبود سرمایه در ایران و بالا بودن نرخ تورم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یکی از دلایلی که موجب کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از سوی بانک مرکزی شده است بازمی گردد به موضوع تک رقمی شدن نرخ تورم در ایران.

افقه، با بیان این که بانک ها و سپرده گذاران به نرخ تورم فعلی تردید دارند تصریح کرد: در حال حاضر آنها معتقدند که نرخ تورم فعلی بی ثبات است و مجددا روند نرخ تورم در اقتصاد صعودی خواهد شد. از این رو بانک ها و سپرده گذاران در مقابل کاهش نرخ سود سپرده های بانکی مقاومت می کنند.

پندار سیستم

این کارشناس اقتصادی، در ادامه افزود: در شرایط کنونی سپرده گذاران و بانکها به شدت تمایل دارند تا میزان نرخ سود سپرده های بانکی در کشور  بالا باشد.

وی، با بیان این که در شرایط کنونی نشانه های افزایش نرخ تورم در کشور مشاهده نمی شود یاد آور شد: به دلیل این که اقتصاد ایران به شدت تحت تاثیر تحولات داخلی و خارجی است از این رو احتمال افزایش نرخ تورم در ماه های آتی وجود دارد.

افقه، یکی از دلایل اصلی تردید بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را در کاهش مجدد نرخ سود سپرده های بانکی مقاومت سپرده گذاران و بانک ها در روند اجرای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر زور بانک مرکزی به بانک های کشور نمی رسد.

این کارشناس اقتصادی، در ادامه با بیان این که بانک مرکزی نمی تواند بانک های کشور را مجبور به کاهش دستوری نرخ سود سپرده های بانکی در کشو بکند تصریح کرد: پیش بینی می شود در صورت کاهش دستوری نرخ سود سپرده های بانکی بسیاری از بانکها با دستکاری فرمول های نرخ سود سودهای بالایی را به سپرده گذاران پرداخت کنند.

وی، در ادامه تصریح کرد: کاهش غیر منطقی نرخ سود سپرده های بانکی موجی خروج منابع از بانکهای کشور و جذب آن در بازارهای ارز و طلا خواهد شد.

افقه، با بیان این که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بیشتر از نرخ تورم ۱۵ درصد توجیه اقتصای ندارد یاد آور شد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور مناسب ترین درصد نرخ سود سپرده های بانکی ۱۵ درصد است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.