نرم افزارحسابداری صدگان

هراس بانکی چیست؟

0 1,330

حسابداراپ

پدیده هراس یا پانیک بانکی، به هجوم برخی سپرده گذاران به شعب بانک برای بازپس گیری سپرده‌های خود گفته می شود.


 هراس بانکی عمدتا در نظام های مالی متزلزل با نظارت ضعیف مراجع ناظر مراجع است. و بدین صورت است که رقبا در صنعت بانکداری با استفاده سوء از ترفندهای تبلیغاتی اخلاقی یا غیراخلاقی اقدام به تحریک مشتریان بانک های رقیب کرده و در نهایت شایعه ای بی اساس واقعیتی خطرناک را می سازد.

 درحقیقت مشکل اعتباری برای بانکها پدید نمی آید مگر آنکه هجوم رخ دهد. و تنها راه نجات آن نیز افزایش درک و فهم عوام نسبت به مسائل مالی و اعتباری و ساز و کار بانکداری است.در این راستا لازم است دو موضوع مهم بجای شایع پراکنی‌های بی اساس، ترویج و تبلیغ شود.

پندار سیستم

 در بزرگترین بانک‌های دنیا (اچ اس بی سی-بانک آو امریکا- چیس) هم نسبت موجودی نقد به دارایی‌ها، تحت هیچ شرایطی بیشتر از ۵ الی ۱۰% نیست. بانک ها به مانند یک بنگاه اقتصادی نیاز به کسب سود و درآمد دارند و در انتهای هر سال مالی نسبت به سهامداران خود (خصوصی-دولتی) پاسخگو هستند. لذا بیش از ۹۰% منابع خود را سرمایه‌گذاری می نمایند.

 لذا اگر امروز حتی ۱% از مشتریان به بانک مراجعه کنند و بنابر هر دلیلی خواهان سپرده خود باشند، بانک در تأمین منابع دچار اختلال میشود. اتفاقی که در سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده پس از نکول چند بانک رخ داد. هرچند با حمایت دولت طی یکسال موضوع حل و فصل شد.

منبع:اقتصادروز



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.