- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سیاست‌های مالیاتی نیاز به اصلاح دارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های دریافت مالیات بدون توجه به شرایط ناتوان شدن بخش‌های فعال اقتصادی، خطرناک است و به نظر می‌رسد در این بخش نیاز به اصلاح وجود دارد.


 

علی رحمانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه تحقق درآمدهای مالیاتی مطابق انتظار در سال گذشته، بدون درنظر گرفتن شرایط اخذ مالیات از بسیاری از فعالان اقتصادی بود، گفت: سیاست های اخذ مالیاتی نباید مانع از شکوفایی اقتصادی شود. در سال های اخیر بسیاری از واحدهای صنفی تعطیل شده اند و وارد کردن فشار مالیاتی بر کارفرمایان این بخش ها خطرناک است.

وی افزود: اقتصاد ایران در شرایط کنونی نیاز به تزریق منابع داخلی و خارجی دارد. در بعد خارجی سرمایه گذاران باید وارد شوند. اما در داخل باید مکانیسمی ایجاد شود که پول هایی که در بانک ها راکد مانده است وارد چرخه اقتصادی کشور شود. هم اکنون عملکرد بانک ها دستاوردهای حفظ تورمی را تحت تاثیر قرار داده است و اگر در آینده اصلاحی در بخش بانکی صورت نگیرد دستاورد کنترل تورم از بین خواهد رفت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: یکی دیگر از اثرات منفی عملکرد بانک ها افزایش نقدینگی است. این روند به دلیل نیاز بانک ها بوده تا بتوانند سودهای متعهد شده به حساب های بلند مدت را پرداخت کنند. باید دقت داشت افزایش نقدینگی بیش از حد نمی تواند ایجاد رونق کند و با ادامه این روند زنگ خطر در اقتصاد ایران به صدا در می آید.

رحمانی تاکید کرد: بازده اقتصاد ایران در حدود چهار درصد است و در چنین شرایطی سود بالای بانکی همانند سم مهلک اقتصاد عمل می کند.