نرم افزارحسابداری صدگان

رأی دوباره FATF به تعلیق محدودیت‌های مالی ایران

0 823

حسابداراپ

گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) که اقدامات تنبیهی علیه ایران را به مدت یک سال متوقف کرده بود، اعلام کرد با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود،همچنان این محدودیت ها را معلق نگه خواهد داشت.


به گزارش مهر، بر اساس تصمیم‌گیری‌های اخیر، گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) که اقدامات تنبیهی علیه ایران را به مدت یک سال متوقف کرده بود، روز جمعه اعلام کرد که با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود، همچنان این محدودیت ها را معلق نگه خواهد داشت.

این گروه در گزارش خود گفته است که  پیشرفت های ایران در ارتباط با اجرای برنامه های نظارت مالی را مورد بحث قرار داده و پیشرفت های ایران را تصدیق می کند.

بر همین اساس با ادامه تعلیق اقدامات مقابله ای این نهاد علیه ایران، به مدت یکسال دیگر موافقت شد.

با این رأی، معدود دولت هایی که تلاش خود را برای ارائه تصویری منفی از کشورمان متمرکز کرده بودند، عملا ناکام شدند.

این نهاد در عین حال در بیانیه خود تاکید کرده است که تا زمان اجرای تمامی اقدامات لازم برای رفع کاستی های شناسایی شده، ایران را به طور دائمی از لیست سیاه خارج نمی کند.

ایران و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که در لیست سیاه این نهاد بین المللی قرار دارند.

در بیانیه FATF آمده است این سازمان از تعهد سیاسی سطح بالای ایران برای رفع نقایص استراتژیک خود در بخش مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تصمیم تهران برای دریافت کمک فنی در جهت اجرای برنامه عملیاتی (Action plan) استقبال می کند.

بیانیه می افزاید: «در پی اثبات تعهد سیاسی ایران و گامهای مربوطه در چارچوب برنامه عملیاتی خود، کارگروه اقدام مالی تصمیم گرفته است که به تعلیق تدابیر متقابل ادامه دهد. این کارگروه همچنان به کنترل و نظارت بر روند پیشرفت در اجرای برنامه عملیاتی ادامه خواهد داد و گامهای بعدی را درنظر خواهد گرفت».

در بخش دیگری از بیانیه کارگروه اقدام مالی آمده است: «ایران در بیانیه عمومی کارگروه اقدام مالی باقی خواهد ماند تا زمانی‌که برنامه عملیاتی تکمیل شود. تا زمانی که ایران تدابیر مورد نیاز برای رفع نقایص تعیین شده در برنامه عملیاتی را اجرا می کند، کارگروه اقدام مالی نسبت به خطر تأمین مالی [گروه‌های] تروریست از جانب ایران (!) و تهدیدی که این مسئله متوجه نظام مالی بین المللی می کند، توجه دارد. از این رو، کارگروه اقدام مالی از اعضای این سازمان می خواهد و تمام حکومت‌ها را ترغیب می کند که در تطابق با توصیه نامه ۱۹ کارگروه اقدام مالی، همچنان به نهادهای مالی خود توصیه نمایند که در روابط تجاری و معاملات با اشخاص عادی و حقوقی از ایران یک سعی و تلاش فزاینده ای را بکار بندند. کارگروه اقدام مالی از ایران می خواهد تا نقایص خود در حوزه پولشویی و تأمین مالی تروریسم را به طور کامل برطرف نماید».


تفسیر بعیدی‌نژاد از حکم دوباره FATF به نفع ایران

تصمیم گروه اقدام مالی (FATF) ضامن توسعه روابط بانکی با ایران در چارچوب برجام است
لندن – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن ضمن استقبال از تصمیم اخیر گروه بین‌المللی اقدام مالی (FATF) مبنی بر ادامه تعلیق محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران، عنوان کرد که این تصمیم امکان توسعه روابط بانکی و مالی با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام می‌باشد، تضمین می‌کند.

به گزارش ایرنا، حمید بعیدی نژاد شامگاه جمعه با انتشار یادداشتی در صفحه تلگرامی‌اش نوشت: اعضای نهاد ترتیبات مالی بین‌المللی برای جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به «اف ای تی اف» که در شهر «والنسیا» در اسپانیا تشکیل جلسه داده‌اند، طی مصوبه‌ای از اقدامات مؤثر نظام بانکی و مالی ایران برای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تقدیر نمودند و بدین ترتیب برای دومین سال متوالی اعمال محدودیت‌های تحمیلی قبلی این نهاد بر نظام بانکی و مالی ایران را تعلیق و متوقف نمودند.
وی افزود: کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام می‌باشد، تضمین کردند.

پندار سیستم

بعیدی نژاد اضافه کرد: این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌گردد که برخی محافل و مراکز تندرو در آمریکا از ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور خواسته بودند که به هر ترتیبی جلوی این تصمیم را بگیرد، اما آمریکا تحت‌فشار کشورهای اروپایی نهایتاً پذیرفت که متن موردحمایت تمامی کشورهای مهم جهان را بپذیرد.
وی افزود: آمریکا با پذیرش متن مصوبه‌ی این نهاد بین‌المللی مجبور شد اقدامات مؤثر بین‌المللی ایران در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ایران را مورد تائید قرار دهد و راه را برای رفع محدودیت‌های هر چه بیشتر بانکی و مالی ایران طبق برجام هموار نماید.
گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) که در فضای پسابرجام و به دنبال اجرای قوانین مربوط به شفاف سازی نظام پولی و اقتصادی، اقدامات تنبیهی علیه ایران را به مدت یکسال متوقف کرده بود، روز جمعه اعلام کرد که با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود، همچنان این محدودیت ها را معلق نگه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری فایننشال تریبون، این نهاد در بیانیه خود ضمن تقدیر از تهران به واسطه گام های برداشته شده در راستای بهبود شفافیت اقتصادی، تاکید کرده است که تا زمان اجرای تمامی اقدامات لازم برای رفع کاستی های شناسایی شده، ایران را به طور دائمی از لیست سیاه خارج نمی کند.
گروه اقدام مالی یا FATF به ابتکار هفت کشور صنعتی دنیا موسوم به «جی هفت» در سال ۱۹۸۹ و با هدف شفافیت مالی و مقابله با پولشویی تاسیس شد.
این گروه سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار علاوه بر توصیه های سالانه، فهرستی از ۱۵ کشور و منطقه از جمله روسیه، لبنان و رژیم صهیونیستی را منتشر کرد که به زعم این گروه در مسیر مبارزه با پولشویی (و بعدها تامین مالی تروریسم) همکاری نمی کردند.
این فهرست که از آن زمان با عنوان فهرست سیاه FATF شناخته شده است، در سال های بعد بروز رسانی شد و تمامی اسامی یاد شده پس از اعمال اصلاحات لازم به تدریج تا ژوئن سال ۲۰۰۷ از این فهرست خارج شدند.
FATF در فوریه سال ۲۰۱۶ و پس از اضافه و کم شدن اسامی برخی کشورها، در نهایت تنها ایران و کره شمالی را به عنوان خطر جدی برای نظام مالی بین المللی معرفی کرد.

اما درست چند ماه بعد، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در ایران تصویب و اجرایی شد که این مهم کافی بود تا تمامی اقدام های مقابله جویانه علیه کشورمان به مدت ۱۲ ماه به حالت تعلیق درآید.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.