- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بانک هایی که امسال سود تقسیم نمی کنند

با توجه به قید تعیین شده از سوی بانک مرکزی، ۱۲ بانک بورسی در صورت شناسایی سود در صورت‌های مالی سال ۹۵، نمی‌توانند سود به دست آمده را بین سهامداران توزیع کنند.


به گزارش مشرق، طبق آنچه که کمره‌ئی مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی خبر داد، بانک‌هایی که نسبت کفایت سرمایه‌شان کمتر از ۸ درصد است، نمی‌توانند سود شناسایی شده سالیانه را بین سهامداران تقسیم کنند، بلکه این سود را به افزایش سرمایه اختصاص دهند.
به همین منظور نسبت کفایت سرمایه و تغییر و تحول سرمایه‌ بانک‌هایی که در از کفایت سرمایه کمتر از ۸ و در مرز استاندارد قرار دارد را مورد بررسی قرار دادیم.آخرین صورت مالی تدوین شده برخی بانک‌ها همچنان صورت مالی سال ۹۴ است که در این بین با توجه به تغییرات سرمایه و نسبت کفایت سرمایه در سال ۹۴، دامنه کفایت سرمایه برآورد شده است.
به نظر می‌رسد نرخ کفایت سرمایه بانک اقتصاد نوین به دلیل ثبت ۶۲۴ میلیارد تومان زیان در صورت مالی ۶ ماهه ۹۵، با وجود افزایش ۱۸۲ میلیارد تومانی سرمایه، به نسبت استاندارد ۸ درصد نرسیده است.

همچنین به نظر می‌رسد نسبت کفایت سرمایه بانک‌های گردشگری، پست بانک، ایران زمین، هم با توجه به عدم افزایش سرمایه و یا تغییری خاص در ترازنامه به نسبت ۸ درصد نرسیده باشد.

بانک‌های سامان و دی در صورت مالی سال ۹۴ در سطح ۸ درصد بودند اما با توجه به افزایش نیافتن سرمایه در سال گذشته به احتمال بسیار زیاد نسبت کفایت سرمایه آنها به کمتر از ۸ درصد رسیده است.

بانک آینده در سالی که گذشت توانست سرمایه بانک را از ۸۰۰ میلیارد به ۱۶۰۰ میلیارد تومان برساند. آمار دقیق و جدیدی درخصوص نسبت کفایت سرمایه این بانک منتشر نشده است اما با توجه به اینکه نسبت کفایت سرمایه این بانک در سال ۹۴، به میزان ۲.۵۴ درصد بود، به نظر نمی‌رسد نسبت کفایت سرمایه این بانک به رقم استاندارد ۸ درصد رسیده باشد.

بنابراین با توجه به این قید بانک مرکزی، این ۱۲ بانک در صورت شناسایی سود در صورت‌‌های مالی سال ۹۵، نمی‌توانند سودی بین سهامداران تقسیم کند.