- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

الزام به رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS در تهیه صورت‌های مالی

پیرو بخشنامه [1] قبلی ، ملاک تصمیم‌گیری در مجامع عمومی شرکت‌ها، صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری ایران است.


سازمان بورس و اوراق بهادار طی ابلاغیه‌ای نحوه‌ی ارائه‌ی صورت‌های مالی مبتنی براستانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) را اعلام کرد.

با عنایت به درخواست‌های مکرر ناشران، حداکثر مهلت ارائه‌ی صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی حسابرسی شده با توجه به لزوم هماهنگی با سازمان امور مالیاتی و بررسی جزییات اثرات مالیاتی، برای سال مالی ۱۳۹۵، شش ماه پس از تاریخ انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده همان سال ناشر، طبق استانداردهای حسابداری ایران، در سامانه کدال تعیین گردید و در خصوص نحوه افشای آن مجددا اطلاع رسانی خواهد شد.

در بخش دیگری از ابلاغیه‌ی سازمان بورس آمده است ارائه‌ی صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی حسابرسی شده به زبان فارسی خواهد بود. علاوه بر آن، ارائه‌ی صورت‌های مالی مذکور به زبان انگلیسی اختیاری است.

همچنین این اطلاعیه تأکید می‌کند ملاک تصمیم‌گیری در مجامع عمومی شرکت‌ها، صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری ایران، خواهد بود.

براساس این ابلاغیه، صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی باید حسابرسی ‌شده باشد و سایر روش‌های اطمینان‌بخشی همچون بررسی اجمالی، روش‌های توافقی و … مورد تایید نیست.