نرم افزارحسابداری صدگان

اجرای ماده ۷۷ و اخذ مالیات از خانه‌های نوساز در شرایط فعلی را نمی‌پسندم

0 1,053

حسابداراپ

«بنده به‌عنوان یک کارشناس امور مالیاتی اجرای ماده ۷۷ و اخذ مالیات از خانه‌های نوساز در شرایط فعلی را نمی‌پسندم و اعتقاد من این است که مالیات هر چه به سمت مالیات مقطوع میل پیدا کند هم کار وصول راحت تر می‌شود و هم تکلیف تولیدکنندگان مشخص می‌شود.»


سید کامل تقوی‌نژاد درباره ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم همچنین گفت: «اجرایی نشدن این ماده شاید از جهت درآمدهای مالیاتی نسبت به دوره قبل ۱۰ درصد میزان مالیات ما را کاهش دهد اما ما نمی‌خواهیم در شرایطی که نیاز است مسکن رونق بگیرد التهابی در این بخش به وجود بیاید.»

مطابق آنچه دیروز خبرگزاری خانه ملت در قالب گفت‌وگو با رئیس سازمان مالیاتی نوشت و چند خبرگزاری دیگر به بازنشر آن پرداختند، تقوی‌نژاد از آمادگی سازمان مالیاتی برای همکاری با مسوولان وزارت راه و شهرسازی و سایر مسوولان مربوطه نسبت به اصلاحیه ماده ۷۷ خبر داده و اعلام کرده است: «ما خواستار خروج مسکن از رکود هستیم.»

پندار سیستم

 این موضع‌گیری درباره مصوبه ماه گذشته هیات دولت –متن جدید آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم- به معنای چراغ سبز برای اصلاح فرمول جدید مالیات بر ساخت مسکن است که زمینه را برای رفع اشکالات فراهم می‌کند. مطابق فرمول جدید مالیات بر ساخت مسکن، اولین فروش واحدهای نوساز مشمول مالیاتی معادل ۱۵ تا ۲۵ درصد سود حاصل از فروش ملک می‌شود. در فرمول قدیم، میزان مالیات معادل ۱۰ درصد ارزش منطقه‌ای املاک بود اما میزان آن در فرمول جدید چند ۱۰ برابر شده است.

سازنده‌های مسکن، اجرای فرمول جدید مالیات بر ساخت را به زیان رونق ساخت و ساز عنوان می‌کنند و آن را مانع رشد سرمایه‌گذاری ساختمانی در سالی که برای خروج از رکود برنامه‌ریزی شده است، می‌دانند. از طرفی، سیاست‌گذار بخش مسکن نیز یک اشکال اساسی به متن جدید ماده ۷۷ قانون مالیات‌ها وارد کرده و آن، تفاوتی است که در نرخ مالیات بین سازنده‌های حقیقی –بساز و بفروش‌ها و انفرادی‌سازها- و سازنده‌های حقوقی (شرکت‌های ساختمانی) لحاظ شده است ضمن آنکه، یک معافیت در پرداخت نیز برای حقیقی‌سازها در فرمول جدید وجود دارد. آ

مادگی مرجع مالیاتی برای اصلاح ماده ۷۷، می‌تواند زمینه بررسی مجدد متن کامل فرمول جدید مالیات بر ساخت و فروش مسکن را فراهم بیاورد و زمان اجرای آن را متناسب با شرایط بازار، تنظیم کند. نظر رئیس سازمان امور مالیاتی آن است که مالیات بر ساخت و فروش مسکن، به‌صورت مقطوع محاسبه و دریافت شود تا شفافیت مالیاتی در این حوزه، به بالاترین سطح ممکن برسد و تضمین شود و از طرفی، احتمال خطای محاسبه یا فرار مالیاتی و همچنین ابهام سازنده‌ها درباره نحوه محاسبه مالیات، به صفر برسد.

در فرمول قدیم، مالیات بر ساخت، بدون آنکه نسبتی با میزان درآمد و سود سازنده‌ها داشته باشد، به‌صورت مقطوع دریافت می‌شد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.