نرم افزارحسابداری صدگان

بهترین زمان برای بازنشستگی چه زمانی است؟

0 3,335

حسابداراپ

بهترین وضعیت برای بازنشستگی داشتن حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه است، که این حالت هم برای خود شخص متقاضی و هم برای صندوق تامین‌اجتماعی وضعیتی مناسب خواهد بود، چراکه بیمه شده با داشتن ۳۰ سال سابقه از مستمری بهتری برخوردار می‌شود و در دوران بازنشستگی راحت‌تر می‌تواند مایحتاج زندگی خود و خانواده‌اش را تامین کند.

پندار سیستم

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سابقه‌های کمتر از ۳۰ سال برای متقاضی بازنشستگی، حقوق و مستمری چندانی نخواهد داشت، بنابراین این افراد مجبور می‌شوند مجددا مشغول به کار شوند و فرصت‌های شغلی را از دیگران بگیرند. از طرف دیگر اشتغال مجدد بازنشستگان با توجه به اینکه این افراد مشمول پرداخت حق‌بیمه نمی‌شوند، برای صندوق تامین‌اجتماعی ضرر مضاعفی را به همراه دارد.

چطور افرادی با ۴۶ سال سن و ۳۲‌سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند؟

شرایط و مقررات مربوط به بازنشستگی بیمه‌شدگان در ماده ۷۶ قانون تامین‌ اجتماعی مشخص‌شده است و سازمان قانوناً مجاز نیست خلاف مواد و صراحت‌های مذکور اقدام کند. ضمن اینکه در کشور سن امید به زندگی افزایش یافته و نباید افرادی با این سن را، در شرایطی که هنوز قادر به کار هستند، خانه‌نشین کرد. در شرایطی که در تمام کشورهای دنیا برای افزایش سن بازنشستگی تلاشی بی‌وقفه می‌کنند، کاهش سن بازنشستگی هم برای اقتصاد کشور و هم برای صندوق‌های بازنشستگی که از نظر مالی وضعیت نامناسبی دارند به صلاح نیست.

در‌ حال‌ حاضر به موجب ماده قانونی مذکور فرد ۴۶ ساله شرایط بازنشستگی را ندارد زیرا یا باید سن او به ۵۰ سال برسد تا با حداقل ۳۰ سال سابقه بتواند بازنشسته شود یا با ۳۵ سال سابقه تمام بدون‌ شرط سنی شرایط بازنشستگی را احراز کند.

سن مقرر در ایران برای بازنشستگی برای آقایان حداقل ۶۰ سال سن است، اگر چه سن امید به زندگی در کشور افزایش یافته ولی شرایط سنی برای بازنشستگی هنوز تغییرات اساسی نداشته است، مگر در مورد بازنشستگی‌های زودهنگام که متاسفانه موجب کاهش سن بازنشستگی برای برخی از گروه‌ها شده است.

واقعیت این است که سازمان تامین‌ اجتماعی با دریافت حق‌بیمه می‌تواند خدمات خود را تداوم بخشد. صندوق تامین‌اجتماعی مستقل است و طبق قانون دخل‌ و خرجش را خود باید تنظیم کند و کسی به این صندوق کمک نمی‌کند و به جایی نیز وابستگی ندارد.

تنها منبع درآمد تامین اجتماعی حق‌بیمه‌هایی است که وصول می‌کند. با بازنشستگی پیش از موعد یک نفر بیمه‌شده، سازمان علاوه بر اینکه باید به وی مستمری پرداخت کند و خدمات درمانی به خود و خانواده‌اش ارائه دهد، از دریافت حق‌بیمه وی نیز محروم می‌شود. اگر این وضع به صورت عمده و کلان اتفاق بیفتد و عده زیادی از این طریق بازنشسته شوند، ضربه بزرگی به صندوق بیمه‌ای وارد می‌شود و این وضعیتی است صندوق تامین‌اجتماعی با بازنشستگی‌های پیش از موعد با آن مواجه شده است.

به هر حال هر فرد می‌تواند با ۳۰ سال سابقه و ۵۰ سال سن و ۳۰ روز حقوق کامل بازنشسته شود و تا آن زمان یا باید در جایی مشغول به کار شود و از بابت اشتغال حق‌بیمه پرداخت کند یا باید از طریق بیمه اختیاری، بیمه‌پردازی خود را تا احراز شرایط مذکور ادامه دهد. البته کسانی که قبل از سن بازنشستگی شرایط اشتغال را از دست داده و قادر به کار نیستند، در صورت تایید از کارافتادگی آنها توسط گروه‌های پزشکی، می‌توانند از مستمری برخوردار شوند که شرایط خاص خود را دارد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.