نرم افزارحسابداری صدگان

استفاده از شناسه کالا برای واردکنندگان ۱۱ گروه کالا از ابتدای تابستان

0 1,121

حسابداراپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل‌های اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا ۱۱ گروه کالایی را برای واردکنندگان ابلاغ کرد.


 

پندار سیستم

به گزارش فارس، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل‌های اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا ۱۱ گروه کالایی را برای واردکنندگان ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش واردکنندگان گروه‌های کالایی زیر از تاریخ ۳۱/۳/۱۳۹۶ ملزم به اخذ و نصب شناسه کالا بوده و کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل تنها با شناسه کالا امکان‌پذیر خواهد بود.

۱- داروی انسانی، مواد مخدر و مواد تحت کنترل، مکمل‌های دارویی و غذایی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی فرآوری‌شده، فرآورده‌های زیستی انسانی (بیولوژیک) و فرآورده‌های طبیعی، سنتی و گیاهی برای مصارف انسانی

۲- دارو، افزودنی‌ها و مکمل‌ها، مواد اولیه و جانبی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی، فرآورده‌های بهداشتی، فرآورده‌های زیستی (بیولوژیک)، سموم دامپزشکی و داروهای گیاهی و طبیعی، برای مصارف حیوانی

۳- تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیم‌کارت

۴- دخانیات

۵- لوازم خانگی

۶- قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه

۷- فرآورده‌ها و مشتقات نفتی، گازی و پتروشیمی

۸- طلا اعم از شمش، مسکوکات و مصنوعات زینتی

۹- منسوجات و پوشاک

۱۰- اسباب‌بازی

۱۱- کالاهای کشاورزی

بنابراین گزارش وارد کنندگانی که کالای آنها شناسه جهانی قلم کالا یا GTIN دارد، می‌توانند با استفاده از همان شناسه جهانی در سامانه شناسه کالا، شناسنامه کالای خود را تشکیل دهند و به طور خودکار شناسه جهانی معادل شناسه کالا خواهد شد.

همچنین شناسه کالاهای کشاورزی فاقد بسته‌بندی تجاری توسط وزارت جهاد اخذ شده و واردکنندگان و تولیدکنندگان این کالاها می‌توانند از این شناسه‌ها استفاده نمایند.

در گروه کالایی اول، کد IRC مربوط به سازمان غذا و دارو و در گروه کالایی دوم، کد IVC مربوط به سازمان دامپزشکی، معادل شناسه کالا شناخته می‌شود.

وارد کنندگان چگونه می‌توانند شناسه کالا دریافت کنند؟

مراحل دریافت شناسه کالا به این طریق است که واردکنندگان باید پس از ثبت نام و احراز صلاحیت در سامانه جامع تجارت به آدرس NTSW.ir، به سامانه شناسه کالا به آدرس  Cid.ntsw.ir  وارد شده و پس از تشکیل شناسنامه کالا اقدام به دریافت شناسه کالا کنند.

شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا، شناسه‌ای است که به مجموعه‌ای از خصوصیات یک کالا از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری نسبت داده می‌شود.

شناسه کالا، زبان مشترک تشریح کالا در فرآیند تجاری کشور بالاخص بین سامانه‌های الکترونیکی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، ثبتارش، پنجره واحد تجارت فرامرزی، بارنامه برخط و جامع انبارها خواهد بود.

سامانه شناسه کالا، به استناد آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  ایجاد شده است و اگر بتواند به درستی نقش خود را در تجارت ایران اجرا کند می‌تواند نقش به سزایی در شفافیت اطلاعات، تسهیل تجارت و مبارزه با قاچاق کالا داشته باشد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.