- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

۷ نکته کلیدی قانون کار/ شرایط امضای قراردادها

کارشناس ارشد بازار کار و کارآفرینی گفت:‌ مبحث قراردادها، دستمزد، نوع شغل، بیمه بیکاری، سنوات، حق اولاد، مرخصی‌ها و .. از بخش‌های مهم قانون کار محسوب می‌شوند.


مسلم خانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه از طریق قانون کار مقرراتی تنظیم می شود که کارگران و کارفرمایان می توانند طبق آن فعالیت کنند، افزود: نکات برجسته و مهمی در قانون کار وجود دارد و این قانون از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد ایران برخوردار است.

کارشناس ارشد بازار کار و کارآفرینی اظهارداشت: اساسا هر فردی که به شیوه ای فعالیتی را انجام می دهد و حق الزحمه دریافت می کند اصطلاحا کارگر گفته می شود و از آنسو نیز کارفرما دستور انجام کار را صادر می‌کند و مسئولیت کارگر را بر عهده دارد.

خانی به موضوع دستمزد به عنوان یکی از کلید واژه های قانون کار اشاره کرد و افزود:‌ یک الگوی مزد، حداقل دستمزد است که پرداخت کمتر از آن تخلف است. از آنسو در کارگاه های با نیروی کار بالای ۵۰ نفر از طریق ۱۲ مولفه مهم افراد طبقه بندی شغلی شده و مزد دریافت می کنند.

این کارشناس ارشد بازار کار با تاکید بر اینکه اگر در کارگاهی با وضعیت توصیف شده طبقه بندی مشاغل اجرا نشده باشد افراد می توانند این موضوع را از طریق ادارات کار پیگیری کنند، افزود: از سویی با مکتوب کردن قراردادها،‌ امنیت شغلی افراد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در مکتوب کردن قراردادها باید ۲۴ نکته مورد توجه قرار بگیرد که اولین مورد آن نوع کار است و در تمام کشورهای دنیا برخی وظایف مرتبط با شغل نیز اعلام می شود. در عین حال، باید ساعت کار افراد مشخص باشد که در ایران طی یک هفته ۴۴ ساعت است و کمتر از آن شغل ناقص محسوب می شود؛ بنابراین به صورت میانگین در شبانه روز باید ۸ ساعت کار صورت بگیرد.

به گفته خانی، نیروی کار شاغل در اقتصاد ایران در حال حاضر به روزکار، شب کار و مختلط تقسیم بندی می شوند. مرخصی ها نیز جزو قوانین است و افراد می‌توانند ۲۶ روز را به عنوان مرخصی استفاده کنند که با تعطیلات به ۳۰ روز می رسد، ولی در مورد افراد در مشاغل سخت و زیان آور می توانند تا ۳۵ روز از مرخصی استفاده کنند.

این کارشناس ارشد کارآفرینی و بازار کار تصریح کرد: در قراردادهای کاری علاوه بر مرخصی سالیانه، افراد با قراردادهای دائم می توانند یکبار در کل دوره کاری به مدت یکماه مرخصی با حقوق برای سفر حج واجب داشته باشند. همچین در فوت نزدیکان درجه یک و افرادی که ازدواج می کنند نیز می توانند تا ۳ روز مرخصی اضطراری با حقوق استفاده کنند. همچنین بحث مرخصی تحصیلی و استعلاجی نیز مطرح است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر، بخشی زیادی از کارفرمایان از انعقاد قراردادهای مکتوب امتناع می کنند؛ در حالی‌که طبق قانون قراردادی مورد احترام است که دو طرف کارگر و کارفرما آن را امضا کرده و یک نسخه نیز به اداره کار رفته باشد. طبق قانون کار باید حق اولاد نیز برای افراد در نظر گرفته شود که ۳ برابر مزد روزانه است و کارگران می توانند تا دو فرزند از حق اولاد بهره مند شوند. (توضیح سایت: بموجب قانون [1] اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده سقف تعداد فرزند برای دریافت حق اولاد برداشته شده است.)

این کارشناس ارشد بازار کار گفت: حق اولاد برای کارگران زن متکلف نیز باید اعمال شود. منافع اعمال مقررات ایمنی و بهداشت کار و هزینه آموزش به بنگاه باز خواهد گشت. همچنین طبق قانون کار، افراد باید به ازاء یکسال کار، یکماه حقوق به عنوان سنوات دریافت کنند.

خانی با اشاره به اینکه اولین بار در جهان قانون کار در ایران در دوره کوروش کبیر عملیاتی شده است، اظهارداشت: نباید بگوییم قانون کار وارداتی بوده و از فرانسه آمده، بلکه در واقعیت اروپایی ها از ایران قانون را کپی برداری کرده اند. ایرانیان در دوران باستان و هخامنشیان حتی بیمه بیکاری نیز داشته اند.

این استاد دانشگاه افزود: بر اساس قانون بیمه بیکاری، افراد مجرد باید ۵۵ درصد مزد آخرین ماه کاری و متاهلان نیز ۶۵ درصد آن را دریافت کنند. مقررات قانون کار باعث برقراری ارتباطات ماندگارتر در بازار کار خواهد شد.