- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

وضعیت مالیات‌ ستانی از مودیان/ راهکارهای کاهش فرار مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد مودیان، بیش از ۸۰ درصد مالیات کشور و حدود ۶۵ درصد از کل مودیان یا معاف از مالیات هستند یا کمتر از یک میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند.


به گزارش ایبِنا؛ سید کامل تقوی نژاد با بیان اینکه همواره یکی از مهمترین دغدغه‌ ها و مطالبات مودیان مالیاتی، اجرای عدالت مالیاتی بوده است، گفت: با تصویب اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم و اجرای آن از ابتدای سال ۹۵، گام مهمی در جهت برقراری عدالت مالیاتی برداشته شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اصلی‌ترین سیاست نظام مالیاتی، اجرای عدالت مالیاتی است و تمامی اصلاحات و برنامه‌های سازمان در راستای تحقق این سیاست است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: عدالت مالیاتی، روح حاکم بر اصلاحیه جدید قانون مالیات‏های مستقیم است و بخش های مختلف اقتصادی و همچنین مودیان مالیاتی از مزایا و تسهیلات متعدد این قانون بهره مند شده اند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: حذف شیوه علی الراس از نظام مالیاتی، پیگیری جدی تصویب قانون صندوق مکانیزه فروش، کاهش نرخ های مالیاتی، مبارزه جدی با فرار مالیاتی، فرهنگ سازی مالیاتی و بسیاری از اقدامات دیگر سازمان که منجر به کاهش فرار مالیاتی و یا شناسایی مودیان جدید می شود، اقداماتی هستند که با هدف گسترش عدالت مالیاتی به مرحله اجرا در آمده اند.

تقوی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد مودیان، بیش از ۸۰ درصد مالیات کشور را پرداخت می‏ کنند، گفت: این مودیان اشخاص حقوقی و حقیقی هستند که فعالیت اقتصادی بالایی دارند، مانند خودروسازها، بانک‏ها، بیمه ها، شرکت های نفتی، پتروشیمی، مخابراتی، شرکت های بورسی، شرکت های گاز، تولید فولاد و سیمان و شرکت های تولید کننده مواد غذایی.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین با اشاره به اینکه حدود ۶۵ درصد از کل مودیان یا معاف از مالیات هستند یا کمتر از یک میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند، عنوان کرد: معافیت ۱۰۰ درصدی مشاغل وانت ‏بار و تاکسی‌ داران در سال ۹۵ بابت عملکرد سال ۹۴ و همچنین کلیه صاحبان مستغلات مسکونی اجاری با کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر در سایر استانها، از جمله این دسته از مودیان هستند.

وی افزود: همچنین مطابق قانون، درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی، ماهیگیری و کلیه فعالان مشاغل فرهنگی، هنری، قرآنی، مطبوعاتی و انتشاراتی از پرداخت مالیات معاف هستند.