نرم افزارحسابداری صدگان

نگاهی دقیق تر به ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی

4 16,112

حسابداراپ

مطابق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی کارفرما مسئول‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ سهم‌ خود و بیمه‌ شده‌ به‌ سازمان‌ می‌باشد و مکلف‌ است‌ در موقع‌ پرداخت‌ مزد یا حقوق‌ و مزایا سهم‌ بیمه‌ شده‌ را کسر نموده‌ و سهم‌ خود را بر آن‌ افزوده‌ به‌ سازمان‌ تأدیه‌ نماید.


در صورتی‌ که‌ کارفرما از کسرحق‌ بیمه‌ سهم‌ بیمه‌ شده‌ خودداری‌ کند شخصاً مسئول‌ پرداخت‌ آن‌ خواهد بود تأخیر کارفرما در پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ یا عدم‌ پرداخت‌ آن‌ رافع‌ مسئولیت‌ و تعهدات‌ سازمان‌ در مقابل‌ بیمه‌ شده‌ نخواهد بود.

تبصره‌ـ بیمه‌ شدگانی‌ که‌ تمام‌ یا قسمتی‌ از درآمد آنها به‌ ترتیب‌ مذکور در ماده‌ ۳۱ این‌ قانون‌ تأمین‌ می‌شود مکلفند حق‌ بیمه‌ سهم‌ خود را برای‌ پرداخت‌ به‌ سازمان‌ به‌ کارفرما تأدیه‌ نمایند ولی‌ در هر حال‌ کارفرما مسئول‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ خواهد بود.

پندار سیستم

و نیز در استفساریه عمل آمده مورخ ۱۸/۱۱/۱۳۹۰مجلس شورای اسلامی:

“استفساریه: آیا مطابق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی مصوب ۳/۴/۱۳۵۴ پرداخت هر میزان حق بیمه یا حتی عدم پرداخت آن توسط کارفرما به معنای برخورداری بیمه شده از تمامی خدمات مورد تعهد و مسئولیت سازمان تامین اجتماعی می باشد؟

نظر مجلس: بلی، به معنای برخورداری بیمه شده از تمامی خدمات مورد تعهد و مسئولیت سازمان تامین اجتماعی است.”

لذا کارفرمایان موظفند حتی برفرض عدم امکان پرداخت حق بیمه ، لیست پرسنل را در موعد مقرربه سازمان تامین اجتماعی ارائه نمایند.

 گرد آوری موضوعی و تشریح :تازه های حسابداری



محل تبلیغ شما

4 نظرات
  1. ابوالفضل عبدالهی می گوید

    تامین اجتماعی این ماده قانونی را اجرا نمی کند الکی است

  2. بازنشسته می گوید

    حمایت از کالای ایرانی دستاویز خوبی شده برای کارخانه دارها و پولدارهایی که شیره جن کارگر رو دارن میمکن و استثمارشون میکنن طوری شده که حتی تامین اجتماعی هم قدرت نداره از اونا حق بیمه بگیره ، کاش این حرفا رو بگوش بالاتر میرسوندن که سرمایه دارها چه بسرقشر ضعیف میارن و البته که تامین اجتماعی هم به وظایف خودش عمل نمیکنه و از زیر اجرای قانون داخلی خودش هم بدلایل ارتباطااتی که متاسفانه بین اندکی از مسٸولین با سروایه داران هست ، قانون زیر پا له شده ،

  3. ف.ع. می گوید

    در تمام طول خدمتم در سال ۸۱ به مدت ۶ ماه از بیمه بیکاری استفاده نموده ام که کارفرما حق بیمه را تا اخر روز ششم مرداد که اخرین روز کاری بنده بوده پرداخت کرده . حال شعبه سازمان با استناد به بخشنامه ای که ۱۰ سال بعد از استفاده بنده از بیمه بیکاری صادر شده اظهار میدارد چون برابر بخشنامه جدید شما باید ماه اخر کارکردتان ۳۱ روزمیبود برو از کارفرمایی که از سالها پیش ورشکسته شده یکملیون و دویست هزار تومن بگیر و به حساب واریز کن بعد شمارو بازنشسته میکنیم . جالب اینجاست که من حدود ۱۵۳ روز اضافه دارم و مسئول شعبه از جایگزینی ۱۵۳ روز بجای ۲۴ روز خودداری میکند . نظر به اینکه هر بخشنامه و قانونی از نظر قانون از زمان تصویب فابل اجرا میباشد و عطف به ماسبق نمیگردد مگر اینکه در خود قانون تا کید گردد .( و نه در بخشنامه) . حال انکه اینچنین نیست. و قانون فوق هم به تکلیف سازمان به ادای تعهدات تاکید نموده . این قبیل دبه کاریها و سنگ اندازیها در شان سازمان به این بزرگی نیست . یک بار بخشنامه صادر کنید ما فقط دست بگیر داریم. بیمه شده ها هم تکلیف خودشان را بدانند .

  4. 12 می گوید

    نحوه پرداخت بدهی کارفرما (اقساطی) به سازمان تامین اجتماعی؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.