نرم افزارحسابداری صدگان

موافق مالیات بر اجرت هستیم نه بر اصل طلا

0 748

حسابداراپ

مالیات بر ارزش‌افزوده در صنف طلایی‌ها مسئله شده است. در آبان ماه سال گذشته رسانه‌ها خبر از ارسال لایحه به مجلس شورای اسلامی دادند.


لایحه‌ای که البته فعالان طلا به آن منتقد هستند. در گفت‌وگو با محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر آخرین وضعیت این لایحه را جویا شدیم و درباره کاهش قیمت ناگهانی طلا در روز گذشته پرسیدیم.

در لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده  دولت با اخذ ۳ درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده از کل مصنوعات طلا و جواهر موافقت کرده است. گویا این لایحه از سوی فعالان طلا مورد انتقاد قرارگرفته است. اصلی‌ترین نقد شما به این لایحه چیست؟

طرح جامع مالیاتی قرار است شفافیت در تمام معاملات را دنبال کند. به‌طور حتم هیچ فعال اقتصادی در بخش خصوصی واقعی با شفافیت امور اقتصادی مخالفت نمی‌کند. با توجه به وضعیت اقتصاد در سال‌های گذشته شفافیت از ضرورت‌های امروز جامعه است و خوشبختانه در مسیر آن هم قرار گرفتیم. از این منظر با طرح جامعه مالیاتی و بحث مالیات بر ارزش‌افزوده به‌طورکلی مخالف نیستیم اما به لایحه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده انتقاداتی داریم. ازجمله اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده از اجرت دریافت شود نه از کل مصنوعات طلا و جواهر.

در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

پندار سیستم

قرار است این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور فعالان عرصه طلا و جواهر بررسی شود. در این جلسات شرکت کرده و نظراتمان را در این زمینه مطرح می‌کنیم.

در نیمه اولین ماه سال جاری شاهد افزایش قیمت طلا بودیم. درواقع روند افزایش قیمتی که از ابتدای سال و با تعطیلات نوروز شروع‌شده بود، تا اواسط ماه ادامه پیدا کرد. دیروز اما معاملات انواع سکه در بازار داخلی با افت قیمت همراه بود. این در حالی است که در هفته‌های گذشته به دلیل تحولات سیاسی اثرگذار بر اقتصاد، شاهد افزایش قیمت جهانی طلا بودیم. فکر می‌کنید این کاهش قیمت طبیعی است؟

در بازارهای جهانی طلا ۵ دلار ارزان‌تر شد و این افت قیمت، کاهش حدوداً ۴ هزارتومانی قیمت انواع سکه در بازار داخلی را به همراه داشت و البته طلای ۱۸ عیار هم، دویست تومان ارزان‌تر شد. این کاهش قیمت‌ها را البته نمی‌توان غیرطبیعی دانست. این نوسانات، روند عادی بازار طلاست.

ممکن است در هفته جاری روند کاهش قیمت ادامه پیدا کند؟

این قابل گمانه‌زنی نیست.  مشخص نیست که دوباره قیمت‌ها کاهش پیدا کند یا نه. البته می‌توان به عواملی اشاره کرد که اثرگذار است و باید منتظر ماند تا این عوامل هم محقق شود. اینکه سکه در بازار داخلی چه قیمتی داشته باشد، به قیمت جهانی طلا بستگی دارد و قیمت جهانی طلا هم تحت تأثیر تحولات سیاسی اثرگذار بر اقتصاد جهانی است. باید شاخص‌های اقتصادی آمریکا چه شرایط پیدا می‌کند. شاخص‌های اقتصادی مثل بیکاری شاخص‌های مهمی هستند که روی ارزش دلار اثر می‌گذارند و نوسانات دلار اثرش را در بازار طلا نشان می‌دهد. هرچه ارزش دلار کمتر شود، سرمایه‌گذاری روی بازار طلا بیشتر می‌شود و به‌تبع  قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.  پیش‌ازاین هم اشاره کردم که یکی از دلایل گرانی طلا شرایط سیاسی در جهان است که از این فاکتور هم نباید غافل بود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.