نرم افزارحسابداری صدگان

طرح کارورزی اشتغال جوانان از امروز آغاز به کار کرد/ یک سوم دستمزد و بیمه حوادث این افراد را دولت پرداخت می‌کند

0 702

حسابداراپ

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی از آغاز طرح کارورزی اشتغال جوانان از امروز خبر داد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری تشریح برنامه‌های اشتغال دولت گفت: آغاز به کار طرح کاج را از امروز اعلام می‌کنم.

او افزود: این طرح در سال ۹۴ در ۴ استان اجرا و مورد آزمایش قرار گرفت. در سال ۹۵ این طرح توسعه یافت و در نهایت در بهمن ۹۵ در جلسه شورای عالی اقتصاد با حضور رییس جمهور تصویب شود.

وزیر کار در تشریح این طرح اظهار داشت: عده‌ای حاضرند برای اشتغال به صنوف بروند و آموزش ببیند. در این راستا سازمان فنی و حرفه‌ای از این افراد حمایت می‌کند. دولت هم از آن کارورزان حمایت می کند.

او گفت: کارآفرینان و صاحبان صنوفی که پذیرای این افراد هستند می توانند در سایت ما ثبت نام کنند.

ربیعی ادامه داد: ما فکر می کنیم ۱۰۰ هزار نفر از این طرح استقبال کنند. در این مرحله آنها آموزش خواهند دید. در مرحله بعدی و جذب، یک سوم دستمزد و بیمه حوادث این افراد را پرداخت می‌کنیم و مابقی دستمزد توسط صاحب صنف پرداخته می شود.

او با بیان اینکه اجرای آزمایشی طرح کاج در دو سال اخیر با موفقیت روبرو شده است گفت: حدود ۸۰ درصد کارورزان در آن کارخانه ها و کارگاه ها باقی ماندند. کسانی که خارج شدند تعدادی خویش فرما شده اند و برخی هم  از آن تخصص خارج شده‌اند.

پندار سیستم

ربیعی با بیان اینکه در گام اول  ۲۴۰ میلیارد تومان برای کارورزی جوانان اختصاص یافت، گفت: بحث بعدی که زیر مجموعه کاج است، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی است. در این طرح افراد باید گواهی مهارتی از فنی و حرفه‌ای داشته و در طرح کارورزی شرکت کنند. در گذشته حق بیمه در طرح کارورزی ۴الی ۶ ماه پرداخت می شد اما در طرح جدید تا یکسال حق بیمه ادامه خواهد داشت. برای این امر نیز ۵۱۳ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم.

او به روش پرداخت این کارانه اشاره کرد و گفت: این طرح مغایر است با دادن پول به فرد. در این طرح پول در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد و فرد پس از گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای در دوره کارورزی شرکت می‌کند. اگر بخواهیم به فرد بیکار پول دهیم به اعتقاد ما نوعی برش ناشیانه از این طرح است و معتقدیم  کارانه با یارانه متفاوت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اگر بخواهیم به هر فرد بیکار ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنیم قطعا بیش از ۲۰ میلیون نفر مراجعه می کنند و بی‌شک نمی‌توان افراد را برای شرکت در این طرح محدود کرد.

ربیعی با اشاره به طرح اشتعال فراگیر، تصریح کرد: برای طرح اشتغال فراگیر ۲۰ هزار میلیارد تسهیلات پیش بینی شده اما نحوه پرداخت به روش سابق نیست چراکه ما معتقدیم پاشیدن پول اشتغال پایدار ایجاد نمی‌کند. درباره جلسه غیر علنی مجلس نیز باید بگویم که عدد بیکاری که در مجلس ارائه شده همین اماری است که اینجا مطرح کردم و امار محرمانه نخواهیم داشت.

 او همچنین خاطرنشان کرد: یک و نیم  میلیارد دلار پیش بینی هزینه ما برای اشتغال پایدار است و  طرح آن در مجلس مطرح خواهد شد. شهرهای کمتر از صدهزار نفر جمعیت و روستاها و عشایر در قالب اشتغال پایدار شامل این طرح می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در کنار تثبیت شغل و در کنار رشد شغل‌های جاری که صورت می‌گیرد امیدوارم نیازهای اشتغال را پاسخ دهیم.

ربیعی همچنین از افتتاح سایت مهارت ایرانیان خبر داد و خاطرنشان کرد: امروز در سازمان فنی و حرفه‌ای سایت مهارت ایرانیان را افتتاح کردیم. افراد در این سایت می‌توانند مهارت‌های خود را تایید کنند و پس از تایید توسط کارشناسان فنی‌ و حرفه‌ای روی سایت قرار داده می‌شود. این سایت به سایت کاریابی که در حال حاضر فعال است نیز متصل می شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.