- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ارزان تر شدن بیمه با حذف مالیات/ تهیه تدریجی صورت های مالی مطابق با IFRS

معاون اجرایی شرکت بیمه «ما» با ابراز امیدواری نسبت به تصویب لایحه جدید مالیات در مجلس، گفت: هر اندازه بیمه نامه ها ارزان تر باشد، اقبال مردمی به خرید بیمه افزایش می یابد و حذف مالیات از بیمه باعث ارزان تر شدن بیمه نامه ها می شود.


مجید بنویدی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره پیش بینی افزایش سهم بیمه های زندگی به ۵۰ درصد در برنامه ششم، افزود: در لایحه جدیدی که دولت برای اخذ مالیات در اختیار مجلس قرار داده، صنعت بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد شد.

وی درباره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه های زندگی و تناقض آن با افزایش سهم این بیمه نامه ها، اظهار داشت: در حال حاضر این مالیات بر اساس وظیفه های درآمدی و قانون مالیات موجود اخذ می شود در حالی که در دنیا صنعت بیمه از مالیات معاف است و اصولا نیز نباید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه توضیح داد که مالیات بر ارزش افزوده ای که در حال حاضر از بیمه نامه های زندگی دریافت می شود، مربوط به قسمت پس انداز بیمه نامه ها نیست و تنها از حق بیمه عمر که محصولی تجاری است اخذ می شود.

معاون اجرایی شرکت بیمه «ما» در عین حال ابراز امیدواری کرد که با تصویب لایحه جدید اخذ مالیات از صنعت بیمه متوقف شود زیرا پرداخت نکردن مالیات باعث اقبال بیشتر مردمی به خرید بیمه نامه می شود.

بنویدی در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه نامه اجباری شخص ثالث نیز گفت: از نظر فعالان صنعت بیمه، نباید مالیات از بیمه به ویژه بیمه نامه های اجباری اخذ شود اما تصمیم گیری در این خصوص مربوط به حوزه مالیاتی است و معافیت مالیاتی آن نیز باید با تصویب ماده قانونی تصویب شود.

 وی همچنین درباره آمادگی شرکت های بیمه برای تهیه صورت های مالی خود براساس استاندارد IFRS ، اظهار داشت: با بررسی های صورت گرفته و با هماهنگی سازمان حسابرسی و جامعه حسابرسان، صورت های مالی شرکت های بیمه تا حد زیادی به استاندارد IFRS نزدیک است.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه پتانسیل خوبی برای تبدیل صورت های مالی قدیمی شرکت های بیمه به صورت های مالی استاندارد وجود دارد، افزود: به هر حال به دلیل مسائل مربوط به نیروی انسانی و بحث های مالیاتی و با تعامل بین بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران، تهیه صورت های مالی براساس استاندارد IFRS بتدریج در حال انجام است.

بنویدی پیش بینی کرد که شرکت های بیمه می توانند طی یک سال یا کمی بیشتر صورت های مالی خود را با این استاندارد بین المللی تطبیق دهند.

وی دلیل این امر را نیز متوجه قدمت شرکت های بیمه و موضوع ارزش منصفانه دارایی ها و بدهی های شرکت های بیمه دانست.