نرم افزارحسابداری صدگان

اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بیمه‌‌نامه‌های عمر از اسفند ۹۵+بخشنامه

0 1,010

حسابداراپ

اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بیمه‌های عمر دارای ذخیره از اسفندماه سال گذشته و با ابلاغ بخشنامه جدید دستخوش تغییرات جدیدی شده است، تغییراتی که به گفته نمایندگان بیمه به مذاق بیمه‌گذاران خوش نمی‌آید.


فارس نوشت: بیمه مرکزی طی یک‌سال اخیر تلاش کرد صنعت بیمه از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف شود و آن را اقدامی در جهت بهبود ضریب نفوذ بیمه در کشور عنوان کرد.

به گفته همتی رئیس کل بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه در یک سال میانگین سود ۳ درصدی را به ثبت رسانده‌اند و این در حالی است که تحت عناوین مختلف مانند مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت عوارض به نیروی انتظامی برای کاهش تصادفات و وزارت بهداشت برای نجات جان مصدومان ۱۴ درصد پرداخت کرده‌اند.

در عین حال وعده‌های وزیر اقتصاد برای حذف مالیات ارزش افزوده صنعت بیمه سه باره به تعویق افتاده است. آخرین بار علی طیب نیا سال گذشته در همایش سالانه بیمه‌ها وعده حذف مالیات ارزش افزوده صنعت بیمه را در اصلاحیه قانون آن داد که با ارائه لایحه بودجه ۹۶ به مجلس و تنفیذ قانون برای یک سال دیگر این انتظار هم نقش بر آب شد.

در عین حال اتفاق تازه برای صنعت بیمه ابلاغ بخشنامه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در بیمه‌نامه‌های عمر دارای ذخیره بود که از اسفند ماه ۹۵ اجرایی شده است.

یک نماینده بیمه ایران در این باره خبرنگار فارس گفت: ظاهرا بخشنامه اجرای مالیات ارزش افزوده در صنعت بیمه در پی مصوبه سال گذشته مجلس به بیمه‌ها ابلاغ شده است و ما هم از اول اسفندماه اجرای آن را در بیمه عمر دارای ذخیره آغاز کرده‌ایم.

پندار سیستم

وی با بیان اینکه پیش از این مالیات ارزش افزوده هنگام بازخرید بیمه نامه عمر کسر می‌شد، اضافه کرد: طبق بخشنامه، این مالیات از حق بیمه پرداختی بیمه‌گذاران بابت پوشش خطر فوت و تکمیلی دریافت شده و البته شامل کل حق بیمه پرداختی از جمله بخش سرمایه‌گذاری و بازدهی بیمه‌گذار نیست.

این نماینده بیمه با بیان اینکه کل شرکت‌های بیمه به اشکال مختلف اجرای این بیمه‌نامه را کلید زده‌اند، تصریح کرد: این موضوع باعث نارضایتی بیمه گذاران شده است.

بر اساس این گزارش در بخشنامه بیمه ایران در این رابطه آمده است:

با هدف شفاف‌سازی و ارایه خدمات مناسبتر به بیمه شدگان بیمه‌نامه‌های زندگی، بدینوسیله تغییرات انجام شده در نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده و تعیین شناسه پرداخت اقساط بیمه‌نامه‌های عمر دارای ذخیره به شرح زیر به اطلاع می‌رسد:

الف- محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده:
با توجه به اینکه محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده معوق بیمه‌گذاران در بیمه‌نامه‌های عمر دارای ذخیره (زندگی‌مان، جامع‌زندگی، کودکان و  نوجوانان و…) پیش از این از مبالغ ارزش بازخرید بیمه‌نامه‌ها در زمان بازخرید، دریافت وام، استرداد سرمایه و… کسر می‌گردید و این موضوع موجب بروز ابهام و پرسش برای بیمه‌گذاران محترم گردیده بود، لذا از تاریخ شنبه ۹۵.۱۲.۱۴ مالیات بر ارزش افزوده حق بیمه‌های پرداخت شده بیمه‌نامه‌های عمر دارای ذخیره، در اولین قسط دفترچه‌ بعدی حق بیمه هر بیمه‌گذار محاسبه و منظور خواهد گردید. با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده اکثر بیمه‌گذاران از ابتدای صدور بیمه‌نامه‌ها (سال ۱۳۹۲) از آنان دریافت نگردیده لذا ضروری است با توجه به اینکه مبلغ مالیات معوقه مذکور طی دو قسط در دفترچه جدید حق بیمه آنان لحاظ خواهد شد، مراتب را حتماً به بیمه‌گذاران ابلاغ نمایند. بدیهی است وظیفه ارایه توضیح و توجیه بیمه‌گذاران محترم برعهده شبکه فروش و نمایندگان مربوطه خواهد بود.

لازم به بیان است مالیات مذکور صرفاً به آن بخش از حق بیمه پرداختی بیمه‌گذاران که بابت پوشش خطر فوت و پوشش‌های تکمیلی از آنان دریافت می‌شود تعلق گرفته و بابت کل حق بیمه پرداختی بیمه‌نامه نمی‌باشد.

همچنین آن دسته از بیمه‌گذاران بیمه‌نامه‌های مذکور که تا تاریخ اجرای بخشنامه نسبت به اخذ وام برای بیمه‌نامه‌های خود اقدام نموده باشند. با توجه به اینکه مالیات معوق مربوطه پیش از این از وام پرداخت شده آنان کسر گردیده است. صرفاً بابت اقساط پرداخت شده حق بیمه در فاصله زمانی تاریخ دریافت وام و تاریخ صدور دفترچه جدید مالیات معوق پرداخت خواهند نمود.






محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.