- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

۱۴ روز تا پایان زمان قانون بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان خوش حساب تامین اجتماعی

قانون بخشودگی جرائم بیمه ای [1] کارفرمایان خوش حساب که توسط هیات وزیران در دی ماه به تصویب رسید از روز دوم دی ماه سال ٩٥ در سراسر کشور به اجرا درآمد و تنها ۱۴ روز برای اجرای آن باقی مانده است.


از آنجا که براساس آمار سازمان تامین اجتماعی بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزار کارفرما در فعالیت های مختلف فعال هستند و این کارفرمایان هشت هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار هستند، به همین منظور این قانون به اجرا گذاشته شد.
به همین منظور بخشنامه مربوط به اجرای این قانون به تمامی واحدهای اجرایی سازمان در سراسر کشور ابلاغ شد و این قانون از روز دوم دی ماه ٩٥ اجرایی شد و تا پایان آن ١٧ روز باقی مانده است.
این قانون از خرداد تا شهریور ماه سال گذشته اجرا شده بود و با توجه به بازخوردهای اخذ شده و بررسی های صورت گرفته، پیشنهاد تمدید و تسهیل این قانون به مبادی مربوطه ارائه شد.
قانون بخشودگی جرائم در رابطه با کارفرمایانی اجرا می شود که حق بیمه کارگران تحت پوشش خود را به صورت منظم و مطابق با قانون به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کردند اما به دلیل بروز مشکلات ناخواسته از جمله حوادث و بلایای طبیعی، تحریم های ظالمانه و نوسانات نرخ ارز با مشکل مواجه شده و از پرداخت حق بیمه و ایفای تعهدات خود در قبال نیروی کار، بازمانده اند.
در مرحله قبلی اجرای این قانون خوش حسابی کارفرمایان برای بهره مندی از بخشودگی جرائم بدهیهای معوقه بر اساس پرداخت منظم حق بیمه به مدت ١٦ ماه درمدت ١٨ ماه قبل از بروز مشکل مشخص می شد، اما قانون جدید شرط پرداخت منظم حق بیمه از ١٦ ماه به ٤ ماه کاهش یافته است.
همچنین در آئین نامه قبلی بخشودگی جرائم، کارفرمایان واحدهای صنعتی، معدنی و تولیدی مشمول بودند و در آئین نامه جدید کارفرمایان مشاغل خدماتی نیز که بخش عمده کارفرمایان مرتبط با سازمان هستند، نیز می توانند از این مزایا استفاده کنند.
این قانون از روز دوم دی ماه به مدت سه ماه در واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی به اجرا گذاشته شده است و کارفرمایان می توانند برای پرداخت و یا تعیین تکلیف بدهی خود به شعب تامین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.
در صورت پرداخت نقدی و یا تقسیط بدهی تا حداکثر یک سال، تمامی جرائم بیمه ای کارفرما بخشیده می شود و در صورتی که کارفرمایان تمایل به تقسیط بدهی در اقساط بیشتری داشته باشند، بخشی از جرائم آنان متناسب با مدت تقسیط مشمول بخشودگی قرار می گیرد.
کارفرمایان در صورت پرداخت بدهی‌ های معوقه ظرف ١٨ ماه از بخشودگی معادل ٨٥ درصد، درصورت پرداخت ظرف مدت ٢٤ ماه از بخشودگی معادل ٧٥ درصد، درصورت پرداخت بدهی‌های معوقه ظرف مدت ٣٠ ماه از بخشودگی معادل ٦٠ درصد و در صورت پرداخت بدهی‌های معوقه حداکثر ظرف مدت ٣٦ ‌ماه نیز از بخشودگی معادل ٥٠ درصد جرائم مربوطه برخوردار خواهند شد.
سازمان تامین اجتماعی سهل ترین شرایط ممکن برای پرداخت حق بیمه و بخشودگی جرائم را فراهم کرده تا مبلغی در حدود ٢ هزار میلیارد تومان نقدینگی بجای جرائم در تولید و کارآفرینی هزینه شود، به همین منظور از تمامی کارفرمایان واجد شرایط دعوت می شود تا از این طرح ملی به نحو احسن استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا