- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سردرگمی دندان‌پزشکان در پرداخت مالیات‌های سنگین

رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: جامعه دندان‌پزشکی با نوعی سردرگمی در پرداخت مالیاتهای سنگین مواجه است و میزان درآمد آن‌ها با مالیات‌ها همخوانی ندارد.


علی تاجرنیا رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه برخلاف تصور رایج، جامعه دندانپزشکی درآمدهای چند ده میلیونی ندارند؛ اظهار داشت: جامعه دندانپزشکی با نوعی سردرگمی در پرداخت مالیاتهای سنگین مواجه است در حالی که اغلب دندانپزشکان با درآمدهای ناچیز به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی با اشاره به برخی از مشکلاتی که جامعه دندانپزشکی با آن دست به گریبان هستند، بیان کرد: در شهرستان‌ها برخوردهای متفاوتی از سوی شهرداری‌ها با دندانپزشکان می‌گیرد که مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها ایجاد می‌کند. اخیرا نیز اداره آب و فاضلاب در قبال میزان آب مصرفی هزینه‌های گزافی را از دندانپزشکان دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه در خصوص مالیات دندانپزشکان با نوعی سردرگمی مواجه هستیم، افزود: جامعه دندانپزشکی در خصوص مباحث مالیاتی مظلوم واقع شده است بطوری که معادل برخی از جراحانی که درآمدهای بالا دارند، از آن‌ها درخواست مالیات می‌کنند.

این متخصص پروتزهای دندانی با اشاره به اینکه میزان افزایش تعرفه‌های دندانپزشکی طی یک دهه گذشته بسیار کمتر از رشد تورم در کشور بوده است، تصریح کرد: عادلانه بودن درآمد‌ها به معنای مساوی بودن نیست بلکه به ازای خدمتی که انجام می‌شود باید درآمد معقول داشت که متاسفانه اغلب همکاران دندانپزشک با دریافت ۴۰ درصد از سهم تعرفه واقعی در کلانشهری مانند تهران کار می‌کنند.

تاجرنیا تصریح کرد: هزینه‌های تمام شده برای ارائه خدمات دندانپزشکی گران است و مالیاتی که برای جامعه دندانپزشکی کشور در نظر گرفته می‌شود در واقع مالیات بر درآمد نیست، بلکه مالیات بر شغل است و هر ساله بر مقدار آن افزوده می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران بیان کرد: نگاهی که از بیرون نسبت به درآمدهای قشر دندانپزشک وجود دارد این است که فکر می‌کنند دندانپزشکان درآمدهای بالایی دارند در حالی که تنها بخش کوچکی از جامعه دندانپزشکی درآمدهای معقولی دارند.

وی یاد آور شد: باید تلاش شود تا هزینه تمام شده خدمات در تعیین تعرفه‌های دندانپزشکی لحاظ شود و در این چارچوب شفاف سازی‌های لازم انجام شود و بیماران نیز بر اساس توان مالی خود حق انتخاب دندانپزشک و مرکزی که دارای امکانات و تجهیزات بیشتری برای ارائه خدمات در این حوزه است، داشته باشند.