نرم افزارحسابداری صدگان

خروج موقت نسیه کالا از گمرکات

0 803

حسابداراپ

رییس کل گمرک ایران با اعلام اینکه در خروج موقت کالاهای صادراتی و عوارض صادراتی، ضمانتنامه و نسیه‌بری را پذیرفتیم، گفت: در کشور ما ۲۳ سازمان برای واردات یک کالا مجوز می‌دهند.

پندار سیستم


به گزارش ایبِنا، مسعود کرباسیان با اعلام افزایش کشفیات قاچاق کالا با الکترونیکی شدن گمرک اظهارداشت: با الکترونیکی شدن گمرک و راه اندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی، علاوه بر افزایش کشفیات قاچاق و شفافیت، درآمدها نیز افزایش یافته است.

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک از طرح های اقتصاد مقاومتی گمرک بود که آن را اجرایی کردیم، افزود: گمرک الکترونیک یکی از برنامه های اصلی در اجرایی شدن پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک است که در آن فرآیندها الکترونیکی شد، زمان ترخیص کالا و فرآیند صادراتی از ۷ روز به یکروز کاهش یافت، ورود موقت کالا تسریع شد و سرعت استرداد حقوق گمرکی مواد اولیه به کار رفته شده در کالاهای صادراتی به دو برابر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: رشد صادرات، حمایت از تولید داخلی، شفاف سازی، ترانزیت و تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه از بندهای اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی است که به نوعی به گمرک نیز مربوط است.

رییس کل گمرک ایران گفت: سال ۹۱، تعرفه حمایتی از صنعت ۶ درصد بود؛ اما با اقدامات انجام شده تعرفه حمایتی از تولید و صنعت به ۱۳ درصد رسیده و گروه ۱۰ کالایی هم وجود ندارد. همچنین در خروج موقت کالاهای صادراتی و عوارض صادراتی، ضمانتنامه و نسیه بری را پذیرفتیم که گام های موثری در کمک به صادرات است.

کرباسیان ادامه داد: با برخی کشورها، کانال و راهگذر سبز گمرکی را برای صادر کنندگان ایرانی راه اندازی کردیم تا صادرکنندگان از معافیت تعرفه ای صادرات کالا به کشور مقصد بهره مند شوند که پنجره تجارت گمرکی با آذربایجان نهایی شد، با روسیه کانال سبز گمرکی نهایی شد، با ترکیه در حال نهایی شدن است و با چین و کره جنوبی نیز مقدمات کار شده است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در زمینه E-tir (ئی تیر) یا ترانزیت الکترونیک با ۷۰ کشور دنیا ارتباط الکترونیکی از طریق پنجره ترانزیتی داریم که به عنوان طرح موثر در سازمان جهانی حمل و نقل معرفی و ایران به عنوان کشور اجرا کننده این طرح مطرح شد.

وی گفت: الکترونیکی شدن فرآیندهای گمرکی یکی از عوامل موثر در شفاف سازی تجاری است؛ به طوری‌که سال های قبل، آمار سالی یکبار هم استخراج نمی شد اما اکنون از طریق سایت گمرک متقاضیان می توانند روزانه آمار واردات و صادرات، گمرک و کشوری را مشاهده کنند.

کرباسیان گفت: این اقدامات الکترونیکی موجب می شود کالا از مبدا، رصد و گواهی مبدا ، اظهارنامه، قبض انبار و اسناد بانک به صورت الکترونیکی تهیه و مبادله شود، فرآیند ۲۶ روزه واردات به ۴ روز کاهش یابد و فرآیند صادرات از ۷ روز به یک روز برسد و ترانزیت به صورت الان یا در لحظه تسویه شود. اخیراً بانک جهانی از امکانات گمرکی ایران بازدید و در گزارش خود موفقیت های گمرک ایران را منعکس کرد.

رییس کل گمرک ایران افزود: رتبه گمرک ایران در بانک جهانی ۲۳ رتبه بهبود یافت و ممکن است رتبه تجارت ما تغییر نکرده باشد، اما پشتیبانی و لجستیک گمرک ۲۳ رتبه بهبود یافت و در گزارش پایان سال ۹۵ حتماً این بهبود بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی گمرک اعلام کرده که زمان ترخیص کالا از ۲۶ روز به ۴ روز رسیده و راه اندازی پنجره تجارت فرامرزی، کارشناسی بدون تعامل مستقیم و انجام کار برپایه الکترونیکی به عنوان یک نمونه مطلوب در مجمع بعدی سازمان جهانی گمرک ارائه خواهد شد.

کرباسیان گفت: پیش از این فرد به گمرک مراجعه و اسناد کاغذی ارائه می کرد و باید در وقت اداری به گمرک محل مراجعه می کرد و در آن وقت محدود اگر همکاران می توانستند، رسیدگی می کردند و سپس درخواست ها را به صورت دستی از سازمان ها می گرفتیم.

وی افزود: تا پیش از این کالا را قبل از ورود به کشور نمی توانستیم تشخیص دهیم اما اکنون در زمان ثبت سفارش، احراز هویت الکترونیکی انجام می شود ضمن اینکه فرد به صورت ۲۴ ساعته می تواند اظهارنامه خود را ارائه کند. امیدواریم بتوانیم پروانه قبل از اظهار را برای برخی شرکت های معتبر نهایی کنیم یعنی همزمان با اظهار کالا، کار را پیش ببریم.

رییس کل گمرک ایران درباره شفاف سازی ها در گمرک گفت: شفاف سازی ها، کشفیات و درآمد گمرک را افزایش داد به گونه ای که درآمد ۱۱ ماهه ۹۵ حقوق ورودی و عوارض گمرک در مقایسه با سال ۱۳۹۴ معادل ۶۰ درصد افزایش داشت.

کرباسیان افزود: در مالیات بر ارزش افزوده واردات که بخشی از آن را گمرک دریافت می کند ۲۵ درصد افزایش داشتیم و اگر معافیت ها را اضافه کنیم رقم درآمد به مراتب بیشتر می شود.

وی گفت: صرفه جویی ناشی از کاهش فرآیند ترخیص کالا، فایده دیگر الکترونیکی شدن فرآیندهاست و هزینه هر روز معطلی کالا و گمرک، یک درصد ارزش کالا محاسبه می شود. یعنی اگر ۴۰ میلیارد دلار کالا وارد کشورمی شود با کاهش فرآیند ۲۶ روز به ۴ روز، بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان در هزینه ها صرفه جویی شده است که در نهایت به مصرف کننده تحمیل می شد.

کرباسیان با بیان اینکه غیر از گمرک، ۱۱ سازمان دیگر نیز قاچاق را در سطوح مختلف بررسی می کنند افزود: رشد کشفیات قاچاق در گمرک در مقایسه با سال ۱۳۹۴ برابر ۹۵ درصد بود، البته سال ۱۳۹۵ هم در مقایسه با سال ماقبل رشد بیشتری هم داشت.

رییس کل گمرک ایران گفت: با تعاملی که میان ما و نیروی انتظامی و بقیه سازمان ها وجود دارد آن سازمان هم از روی سامانه ما قاچاق را ردیابی می کنند، کالایی که از گمرک می رود چون پروانه الکترونیک، پلمپ الکترونیک و جی پی اس یا موقعیت یاب دارد و همه اطلاعات آن موجود است به صورت الان و لحظه، نیروی انتظامی وارد سامانه می شود و تشخیص می دهد این کالا از گمرک آمده است یا نه؟ راننده اش کیست؟ محموله اش چیست؟ و از کدام محل و با چه مجوزی وارد شده است؟

وی افزود: با ارتباطی که با سازمان بنادر از طریق سامانه داریم، ورودی به کشور را می دانیم، در ارتباط با هواپیمایی، نوع واردات را می دانیم و با سازمان راهداری هم ارتباط برقرار کردیم که بارنامه الکترونیک صادر کنیم.

کرباسیان گفت: به طور نمونه، فردی که کاغذ دیواری وارد و آن را خود اظهار کرده بود و فردی که محموله اش را ضایعات شیشه اعلام کرد اما محتوی کریستال بود، با استفاده از فرآیند الکترونیکی سامانه گمرک کشف شده است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در دنیا چیزی به نام ثبت سفارش نداریم، واردکننده برحسب نیاز کشور با مجوز رسمی واردات را انجام می دهد اما در کشور ما ۲۳ سازمان برای واردات یک کالا مجوز می دهند، واردکننده باید از چندین سازمان مجوز بگیرد در حالی که سازمان ها می توانند اختیار خود را به یکدیگر تفویض کنند زیرا تعداد مجوزها، معطلی زیادی را ایجاد می کند که با تفویض اختیار سازمان ها به یکدیگر، به حداقل می رسد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.