- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

برنامه دولت برای اصلاح نرخ سود

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی در حد ۱۰درصد قابل قبول است گفت: نظام بانکی باید در مسیر اصلاح قرار بگیرد.


 ولی الله سیف در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید در مسیر اصلاح قرار گیرد افزود: نظام بانکی ما از دو مقوله تاثیر می پذیرد که اولی عدم تعادل در درآمدها و هزینه ها و دوم هم عدم تعادل در دارایی ها و بدهی ها است.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: نظام بانکی کشور باید در مسیر اصلاح قرار بگیرد و البته قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حجم مطالبات لاوصول و منجمد در نظام بانکی باعث می شود کارآیی نظام بانکی محدود شود، افزود: تنگنای مالی در تسهیلات نظام بانکی از این دو عامل ناشی می شود.

سیف ادامه داد: البته این بدین معنا نیست که نظام بانکی وظیفه خود را کنار گذاشته است، بلکه نظام بانکی در سال گذشته ۴۷۷ هزار میلیارد تومان تا پایان بهمن ماه پرداخت کرده است.

وی گفت: در طرح بسیار موفق پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط نیز ۱۷ هزار میلیارد تومان به ۲۴ هزار واحد پرداخت شد.

سیف با بیان اینکه هنوز نرخ سود تسهیلات بالاست و هدف دولت این است که باید به دامنه قابل قبول نرخ تورم برسد، گفت: تورم ما تک رقمی شده و نرخ تسهیلات بانکی در حد ۱۰ درصد قابل قبول است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: البته این تصمیم فقط به نظر نظام بانکی مربوط نیست و اقدامات دیگری هم باید انجام شود مثلا کمبودهایی که در جاهای دیگر وجود داشته و بر نظام بانکی تحمیل شده است. تلاش ما همچنان جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ سود بانکی است