نرم افزارحسابداری صدگان

صنعت بیمه آماده تر از بانک ها در اجرای استانداردهای حسابداری IFRS

0 1,192

حسابداراپ

هر چند تمامی بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و شرکت های بیمه موظف به رعایت گزارش صورت های مالی بر اساس استاندارد IFRS شدند اما در این میان صنعت بیمه نسبت به بانک ها و شرکت های بورسی با کمترین چالش برای اجرای آن مواجه است.

پندار سیستم


به گزارش ایبِنا، حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار روز بیست و ششم آبان ماه الزام شرکت های بیمه برای تهیه صورت های مالی  براساس گزارشگری مالی استاندارد IFRS را از اول فروردین سال ۱۳۹۵ ابلاغ کرد.

براین اساس تمامی بانک ها، موسسات اعتباری و شرکت های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که دوره مالی آنها از اول فروردین ماه سال گذشته و بعد از آن بود، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت های مالی سالانه براساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (حسابرسی شده) شدند.

به طور مشخص اجرای IFRS ضرورت همکاری های بین المللی، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای امکان ارتباط و همکاری بین المللی است. وجود مقاوله نامه ها و تفاهمات، عضویت در مجامع و نهادهای بین المللی، تصویب قواعد و تعهدات مختلف منطقه ای و جهانی در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری و بسیاری موارد دیگر مانند پروتکل ها، قواعد و استانداردها در مراودات و مبادلات مالی از این نوع زیرساخت ها لازم هستند.

در شرایط کنونی اقتصاد جهانی، گزارش‌های مالی قابل ‌مقایسه در سطح جهان تبدیل به یکی از مطالبات اصلی استفاده‌کنندگان گزارش‌های مالی در بازارهای سرمایه شده و سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های بورس‌ها (IOSCO) نیز به نهادهای بازار سرمایه در به کارگیری استانداردهای بین‌المللی توصیه اکید کرده است.

بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و همچنین شرکت های بیمه ای خارجی که قصد همکاری با شرکت های ایرانی را دارند، برای رسیدن به یک زبان قابل فهم در زمینه صورت های مالی نیاز دارند تا صورت های مالی بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و شرکت های بیمه را براساس این استاندارد در اختیار داشته باشند.

محمد اصولیان مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران پیشتر درباره الزام شرکت های بیمه به رعایت این استاندارد به ایبِنا گفته بود: تولید، فعالیت و معرفی شرکت ها براساس استانداردهای مالی بین المللی و انطباق با آنها می تواند روند ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور را تسریع کند.

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی نیز یکی از سیاست های اصلی نهاد ناظر بیمه گر در سال ۱۳۹۶ را اجرای تدریجی IFRS عنوان کرده و می گوید شرکت های بیمه مشکل چندانی برای اجرای IFRS ندارند زیرا براساس استاندارد ٢٨ شرکت های بیمه ذخایر متعدد تکمیلی می گیرند که با اجرای IFRS این ذخایر آزاد می شود.

با این حال بسیاری از ناظران نگران هستند در صورتی که این استاندارد درباره شرکت های بیمه اجرا شود، این شرکت ها با مشکل مواجه شوند. این ناظران اعتقاد دارند شفافیت بالای استانداردهای بین المللی باعث می شود تا بسیاری از کسری ذخایرفنی، خسارت های معوق و ذخیره گیری های شرکت های بیمه مشخص شود.

حمیدرضا نورعلیزاده عضو رسمی انجمن حرفه ای صنعت بیمه در گفت و گو با ایبِنا در این خصوص توضیح داد: شرکت های بیمه پیشتر املاکی را خریداری کرده اند و در حال حاضر با افزایش قیمت آنها، می توانند بخشی از زیان های خود را جبران کنند؛ زمانی که شرکت های قدیمی بیمه قصد ورود به بورس را داشتند، با توجه به ابلاغیه هیات وزیران به طور عملی اقدام به بررسی ارزش دارایی های خود کرده اند و این شرکت ها از شمول برآورد قیمت منصفانه دارایی ها و بدهی ها براساس این استاندارد خارج می شوند.

همزمان شرکت های بیمه ای که در سال های اخیر فعالیت های خود را آغاز کرده اند نیز دارای دارایی ها و بدهی های چندانی نیستند و به نظر نمی رسد اجرای این استاندارد و رعایت قیمت منصفانه برای آنها مشکل چندانی را برای شرکت های بیمه به وجود بیاورد.

بر همین اساس و با این شرایط به نظر می رسد که عمده مشکلات و چالش ها درباره گزارشگری مالی بر اساس استاندارد IFRS نه متوجه شرکت های بیمه بلکه متوجه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری باشد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.