نرم افزارحسابداری صدگان

رشوه خواران و قاچاقچیان سد راه مالیات بر مجموع درآمد

0 823

حسابداراپ

استاد دانشگاه درباره مالیات بر مجموع درآمدها اعتقاد دارد تا زمانی که مالیات بر مجموع درآمدها در کشور وجود نداشته باشیم بحث درباره پولشویی غلط است.


جمشید پژویان استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی درباره مالیات بر مجموع درآمدها و تاریخچه آن در کشور به خبرنگار بازار نیوز  می‌گوید:   ما متأسفانه به دلیل اینکه کسی دوست ندارد بقیه بفهمند درآمدهایش  از کجا می‌آید، رشوه می‌گیرند یا قاچاق می‌کنند جلوی آن را گرفته‌اند. از سال ۱۳۴۵ که قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس تصویب شد. موضوع مالیات بر مجموع درآمدها از مواردی بوده که وجود داشته ولی عملیاتی نمی‌شد. بعدها طی ۸ سال من به دلیل مزایای بسیاری که این نوع مالیات دارد فشارهای زیادی را آوردم و به شدت در سازمان مالیاتی و مجلس پیگیری انجام دادم. ولی برای اینکه  خیال همه راحت شود در اصلاحیه سال ۸۰ این موضوع را از قانون خارج کردند. در دوره قبل ریاست جمهوری همین فشارها باعث شد که دکتر حسینی وزیر وقت این موضوع را به عنوان اصلاحیه خود در قانون بگذارد. دولت که عوض شد وزیر اقتصاد و دارای آن را مجدداً از قانون خارج کرد.
وی در توضیح مالیات بر مجموع درآمدها می‌گوید: در این نوع مالیات، نه شرکت بلکه هر شخصی باید در انتهای هرسال یک اظهارنامه‌ای بدهد و در آن تمام درآمدهای خود را در یک طرف بیاورید. بعد بر اساس جداولی که در آن نرخ مالیات به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود مالیات خود را بدهد.ولی نکته اینجاست مالیات برخی از درآمدهای شما همانند دستمزد و حقوق در طول سال داده شده است. این مالیاتی که قبلاً پرداخت شده به شما برگردانده می‌شود یعنی اگر مجموع مالیات پرداختی شما از آن چیزی که باید بدهید بیشتر باشد که معمولاً برای افراد کم‌درآمد این‌گونه است، آنگاه اضافه‌مالیات به شما برگردانده خواهد شد. به همین دلیل اسم این فرم “Tax return” یعنی برگرداندن مالیات است که به زیبایی آن را انتخاب کرده‌اند.
این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: برای شروع این کار همگی باید یک شماره اقتصادی داشته باشند که می‌توان از همان شماره ملی استفاده کرد. آمریکا هم از “Social security number” استفاده می‌کند.

پندار سیستم

پژویان درباره زیرساخت‌های این نوه مالیات می‌گوید: برای شروع آن یک سری قوانین و بخشنامه‌هایی لازم است تا به عنوان مثال تمام نقل و انتقالات از طریق نظام و سیستم بانکی انجام شود. ضمن اینکه شما هنگام هر خریدی باید کد ملی یا در آمریکا “Social security number”  خود را اعلام و ثبت مکنید. درنهایت آن فردی که به شما چیزهایی که فروخته و باید مالیات آن را بپردازد می‌تواند ریز اطلاعات را با نام خریدار وارد کند. در این صورت با زدن تنها یک دکمه می‌توانند بفهمند که من چه درآمدهایی را دریافت کردم و حتی چه هزینه‌های را داشته‌ام.
وی ادامه می‌دهد: فرض کنیم درآمد من در طول یک سال ۱۵ میلیون تومان بوده ولی من مثلاً یک اتومبیل به قیمت ۵۰ میلیون تومان بدون اینکه از جایی وام بگیرم خریده‌ام. آنگاه سازمان مالیاتی از من خواهد پرسید با این درآمد چطور توانستی اتومبیل بخری. اینجاست جایی که پول‌شویی اتفاق می‌افتد.
دکتر پژویان در آخر اعتقاد دارد تا زمانی که این سیستم مالیاتی نباشد بحث درباره سیستم مالیاتی غلط است و می‌گوید: درباره  تا وقتی این سیستم مالیاتی وجود نداشته باشد دیگر حتی نیازی نیست بحث پول‌شویی مطرح شود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.