نرم افزارحسابداری صدگان

دلیل تاثیر گذار در رد شدن دفاتر قانونی

3 3,833

حسابداراپ

براساس آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنها ، دلیل تاثیر گذار در رد شدن دفاتر قانونی به شرح زیر می باشد:


به‌موجب ماده (۱۶) آیین‌نامه فوق تخلف صاحبان مشاغل از تکالیف مقرر در موارد زیر موجب رد دفاتر می‌باشد.
۱- درصورتی‌که دفاتر ارائه‌شده نزد مراجع ذی‌ربط به ثبت نرسیده باشد یا فاقد یک یا چند برگ باشد.
۲- عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به‌شرط احراز.
۳- تأخیر تحریر دفاتر روزنامه بیش از ۱۵ روز و تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مندرج در این آئین‌نامه.
۴- عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات این آئین‌نامه.
۵- در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مؤدی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تائید بالاترین مسئول اداره امور مالیاتی ذی‌ربط قرار نگیرد.
۶- عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی با اطلاعات موجود در سیستم‌های ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی)، در مورد اشخاصی که از سیستم‌های مذکور استفاده می‌نمایند.
۷- جای سفید گذاشتن بیش‌ازحد معمول در دفتر روزنامه.
۸- عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت شده اعم از تحریر شده و نانویس.
۹- تغییر نرم‌افزار حسابداری مورد استفاده در طی سال مالیاتی بدون اطلاع قبلی اداره امور مالیاتی ذی‌ربط.
۱۰- تغییر روش نگهداری دفاتر، اسناد حسابداری از ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) به دستی و بالعکس طی سال مالیاتی یا دوره مالی.
۱۱- تحریر دفاتر به‌غیراز پول رایج کشور و زبان فارسی.
۱۲- حذف برخی از عملیات در دفاتر الکترونیکی.

پندار سیستم



تبصره: در مورد بند ۸ این ماده چنانچه سفید ماندن برای ثبت تراز افتتاحی باشد موجب رد دفاتر نخواهد بود و همچنین سفید ماندن ذیل صفحات دفتر در آخر هرروز یا هرهفته یا هرماه به شرطی که اسناد دارای شماره ردیف بوده و قسمت سفید مانده با خط بسته شود، به اعتبار دفتر خللی وارد نمی‌آورد.



هیات سه‌نفری حسابرسان موضوع بند ۳ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحیه مورخ ۲۷/۱۱/۱۳۸۰)، درصورتی‌که با توجه به دلایل توجیهی مؤدی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استانداردهای حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطروحه از سوی اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر، احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی‌نماید، مکلف است نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند. (ماده ۱۷)



محل تبلیغ شما

3 نظرات
  1. حمید صفریان می گوید

    با سلام
    متن فوق مربوط به موارد مندرج در ماده ۲۰ آیین نامه تحریر دفاتر مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ قانون مالیاتهای مستقیم می باشد و شامل ۱۶ بند و یک تبصره می باشد در صورتی که در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴ در ماده ۱۶ آیین نامه تحریر دفاتر شامل ۱۲ بند و یک تبصره می باشد و بندهای مذکور در بخش عمده ای دچار تغییرات می باشد
    فقط جهت اطلاع و جلوگیری از اشخاصی که در سایت معتبر تازه های حسابداری را به عنوان پایلوت اطلاعات قانونی ملاک خود قرار می دهند
    با تشکر و سپاس – حمید صفریان

  2. مدیر سایت می گوید

    سلام و تشکر جناب صفریان
    بنا به تذکر به جای جنابعالی ، بندهای رد دفاتر بنا به ایین نامه جدید ویرایش شد.
    از حسن ظن شما سپاسگذاریم.
    بااحترام

  3. بهاره می گوید

    سلام خسته نباشید
    من دفتر روزنامه رو نوشتم الان نگاه کردم دیدم از صفحه ۳شروع کردم به جای صفحه ۱ایراد داره؟ و سند افتتاحیه و فروردین و اردیبهشت را وارد کردم و بعد از آن متوجه شدم که صفحه ۱و ۲خالی مانده ممکن است راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.