- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

رکود است، اما فشار می‌آوریم که مالیات بدهید

مشاور اتاق بازرگانی ایران گفت: در تدوین و تصویب اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم بسیار شتاب‌زده عمل شد.


محمدمهدی رییس‌زاده در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: مجلس بودجه را تصویب می‌کند و به دلیل این‌که تفریغ بودجه باید طبق قانون صورت گیرد، انحراف‌ها و عدم عملکرد مناسب در تفریغ بودجه نشان داده می‌شود.

مشاور اتاق بازرگانی ایران افزود: در مورد سیاست‌های پولی و مالی، ما در شرایط رکود داریم از تولید مالیات می‌گیریم.

وی تصریح کرد: در خصوص بحث اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که تصویب شد و از ابتدای سال ۱۳۹۵ قابلیت اجرایی دارد و ۳ سال نظام جامع مالیاتی فرصت برای انطباق با این قانون مالیاتی دارد، همین الان در ابتدای کار اشکالات عدیده‌ای در قانون دیده می‌شود و مواد قانون متناسب با شرایط روز دیده نشده است.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: به دلیل این‌که این قانون در سال گذشته به مجلس رفت و در تیرماه تصویب شد، بسیار شتاب‌زده عمل شد و الان همه متوجه اشکالات برخی مواد قانون اصلاحیه قانون شدند. انگار زمانی که قانون می‌خواسته تصویب شود، اصلا کسی توجه نکرده که چه می‌خواهد تصویب شود.

رییس‌زاده متذکر شد: ما بهتر است کره‌جنوبی را با کشور خودمان مقایسه کنیم و ببینیم از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴، سیاست‌های مالیاتی این کشور چه بود. این کشور با شرایط رکودی، کسری بودجه و بدهی خارجی بالا روبه‌رو بود. اما با اتخاذ یک‌سری سیاست‌ها، بدهی خود را کاهش داد.

وی گفت: این باعث شد که سرمایه‌گذار خارجی را جذب کند. در عین حال، یک‌سری قوانینی را وضع کرد که تمام کره‌ای‌هایی که خارج از کره بودند، به کشورشان برگشتند.

مشاور اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اما ما چه کردیم؟ در حال حاضر با فرار سرمایه روبه‌رو هستیم و در عین حال، شرکت‌هایی که در خارج از کشور قرار دارند، هنوز تمایلی به بازگشت ندارند.

رییس‌زاده عنوان کرد: نه‌تنها سرمایه‌گذار خارجی، حتی کارآفرین ایرانی را تحت فشار قرار داده‌ایم. منظور من این است که هماهنگی بین سیاست‌های مالی و پولی باید وجود داشته باشد.