نرم افزارحسابداری صدگان

تفاوت دیدگاه کارگر و کارفرما در مورد حداقل دستمزد

0 1,165

حسابداراپ

مرتضی یوسفی طهارم

 از دیدگاه کارگر حداقل حقوق مطابق بخشنامه سال ۹۵ معادل ۸۱۲ هزار تومان است که اگر تقسیم بر ۳۰ روز کنیم  میشود روزی ۲۷،۰۶۶  تومان و این دریافتی یک کارگرساده و البته مجرد، بدون حق مسکن و خواربار است.

پندار سیستم

 

حال هزینه ای را  که کارفرما برای یک روز حضور کارگر ، در محل کار پرداخت میکند را حساب کرده می بینیم  هزینه ای به مراتب بالاتر است:

حقوق پایه یکسال= ۸۱۲ هزار تومان * ۱۲

۲۳ درصد بیمه تامین اجتماعی یکسال = ۱۸۷ هزار تومان *۱۲

 ۲ماه حقوق بابت عیدی و ۱ ماه حقوق برای سنوات =   ۸۱۲ هزار تومان *۳

جمع پرداختی برای یک کارگر ساده بدون فرزند :    ۱۴،۴۱۲،۰۰۰ تومان برای یکسال

وقتی این عدد به روزهای که کارگر  ( کسر روزهای جمعه و ایام تعطیل رسمی و مرخصی استحقاقی) سر کار حضور پیدا میکند تقسیم شود که در یکسال ۲۶۰ روز می باشد؛ دستمزد روزانه یک فرد برای کارفرما نزدیک ۵۶ هزار تومان در روز خواهد بود.

این عدد ۲۵ درصد بیشتر از حقوق یک کارگر ساده روز مزد برای یک روز کار است که نه بخشنامه ای برای تعین مزد آنها صادرشده است و نه کارگران اهل محاسبات به شکل فوق هستند صرفا از طریق مکانیزم بازار تعین شده است.

 همیشه کارگران پولی را که دریافت میکند مد نظر دارند و کارفرمایان  پولی را که پرداخت میکند و این دو تفاوت فاحشی با هم  دارند. در این بین سی درصد از کل حقوق کارگران را که سازمان  تامین اجتماعی  دریافت میکند  که به آنها خدمات ارایه نمایید را کمتر کارگری محاسبه کرده و مد نظر دارد.

منبع: اقتصاد روز



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.