- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تایید مالیاتی نرم‌افزارهای حسابرسی

صندوق مکانیزه فروش برای اصناف به ویژه صنف رایانه هنوز در مرحله تصمیم‌گیری است. صندوقی که به اتکای آن فروشندگان کالا می‌توانند مقدار فروش، میزان سود و درآمد خود را به‌طور دقیق به اداره مالیات اعلام و بر اساس آن مالیات متناسب خود را پرداخت کنند.


اما فعالان بازار رایانه در سال‌های اخیر به دلیل مباحثی که پیرامون چگونگی راه‌اندازی این صندوق‌های مکانیزه وجود داشته نتوانسته‌اند تجربه استفاده از این صندوق را به دست بیاورند. حالا اما گفته می‌شود نرم‌افزارهایی که مورد تایید سازمان امور مالیاتی است می‌تواند تا زمان نصب صندوق‌های مکانیزه فروش این ویژگی را ارائه دهند. به گفته رئیس اتحادیه رایانه با وجود اینکه تمامی صنف رایانه و ماشین‌های اداری در تهران دارای نرم‌افزارهای حسابرسی هستند اما بخش گسترده‌ای از آنها با نرم‌افزاری کار می‌کنند که مورد تایید ادارات مالیات نیست.

مهدی میرمهدی درباره کارکرد راه‌اندازی صندوق مکانیزه و استفاده از این نرم‌افزارها می‌گوید: تاکنون درباره «استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش آیین‌نامه مشخص و مدونی تصویب نشده اما بر‌اساس توافقات صورت گرفته قرار است تا سال ۹۶ این آیین‌نامه تدوین و به اصناف ابلاغ شود چراکه در حال حاضر اغلب فعالان صنف از نحوه کار این صندوق‌ها اطلاعات چندانی ندارند.» به گزارش دنیای اقتصاد، او ادامه می‌دهد: «برای اجرایی شدن و اقدام برای نصب صندوق‌های مکانیزه فروش باید آموزش‌های لازم به اصناف ارائه شود. در حال حاضر ۴۰ رسته شغلی و صنف ملزم به نصب صندوق مکانیزه هستند که صنف رایانه و ماشین‌های اداری هم از جمله آنهاست هرچند که تا این لحظه استفاده از صندوق اجباری نیست و فعالان می‌توانند از نرم‌افزارهای مورد تایید سازمان‌های امور مالیاتی برای ارائه فاکتورهای فروش خود استفاده کنند.»

میرمهدی تاکید می‌کند که افراد باید اطمینان حاصل کنند که نرم‌افزارهای مورد استفاده و ارائه آنها به اداره مالیات مطابق و مورد تایید این سازمان باشد چراکه در صورت مورد تایید نبودن، اطلاعات قابل ارائه و سازگار با سیستم‌های نرم‌افزاری اداره مالیات نخواهد بود و عملا کاری انجام نخواهد شد.» او می‌گوید: «۱۰۰ درصد واحدهای صنفی اصناف رایانه از نرم‌افزارهای حسابرسی استفاده می‌کنند اما اغلب آنها مورد تایید نیست. در مدت کوتاهی اتحادیه به معرفی یکی از نرم‌افزارهای مورد تایید اداره مالیات اقدام کرد اما به دلیل اینکه انحصار ایجاد نشود و منفعت یکی تامین و دیگری خدشه‌دار نشود از معرفی نرم‌افزارها خودداری کردیم اما در صورت لزوم افراد می‌توانند از راهنمایی این اتحادیه برای تامین نرم‌افزار مورد تایید اداره مالیات استفاده کنند.»