- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

۳۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداریها به شهرکهای صنعتی تعلق گرفت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: بر اساس پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداریها و دهیاریها به شهرکهای صنعتی در سطح کشور اختصاص یافت.


علی یزدانی عصر یکشنبه در حاشیه بهره برداری از دو طرح صنعتی در شهرکهای صنعتی چناران و ماشین ابزار خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: این مصوبه گام بزرگی برای تکمیل زیرساختها و مبلمان شهری شهرکها و نواحی صنعتی است.
وی در ادامه گفت: هدف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی توسعه صنعتی است و هیچ مشکلی در کاهش قیمتها و تسهیل شرایط برای استقرار واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی ندارد. در واقع هزینه ای که از واحدها برای استقرار در شهرک اخذ می شود مربوط به زمین نیست بلکه هزینه زیرساختهایی نظیر آب، برق و تلفن است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران افزود: از سال آینده با اجرای تمرکز زدایی همه اختیارات شهرکها و نواحی صنعتی در کشور به استانها واگذار می شود؛ در عین حال کمیته حسابرسی عملکرد در سازمان صنایع کوچک فعال شده تا شرکتهای شهرکهای صنعتی در استانها را تحت نظارت قرار دهد.

* احیای ۷۵۰۰ واحد صنعتی راکد در کشور
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه تکلیف شد امسال هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی راکد یا نیمه فعال را با کمتر از ظرفیت اسمی خود به چرخه تولید بازگرداند که این مهم محقق شد و همه واحدها دوباره به چرخه تولید بازگشته اند.
یزدانی افزود: براساس آخرین آمار سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت و داده ها معتبر و قابل رصد تاکنون ۱۱ هزار و ۹۱۴ بنگاه اقتصادی که به تصویب کارگروههای ستاد تسهیل امور واحدهای تولیدی استانها رسیده بود با بانکها عقد قرارداده بسته اند.
وی ادامه داد: تاکنون به بنگاه های اقتصادی مشکل دار، در سایت بهین یاب ۸۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که این میزان بیش از تکلیفی است که بر دوش این وزارتخانه نهاده شده است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران مهمترین دستاورد دولت در طول ۴۰ ماه گذشته را ایجاد روحیه امید در جامعه برای توسعه سرمایه گذاری ذکر و بیان کرد: آمارها دلیلی بر این مدعاست که بعد از تحقق برجام امید به سرمایه گذاری در کشور اعم از سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی بازگشته است.
وی گفت: اکنون در کل کشور ۹۶ هزار جواز صنعتی در دست مردم است که از این تعداد هفت هزار و ۶۰۰ جواز مربوط به خراسان رضوی می شود.

* افزایش قیمت در شهرکها و نواحی صنعتی
یزدانی همچنین گفت: براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی، در سال ۱۳۹۶ هیچگونه افزایش قیمت برای واحدهای مستقر در اکثر شهرکها و نواحی صنعتی کشور اعمال نمی شود و برای شهرکها و نواحی تقاضامحور نیز حداکثر افزایش قیمت براساس نرخ تورم ۱۰ درصد خواهد بود.
وی افزود: در راستای حمایت از سرمایه گذاری، از سال آینده جرائم مربوط به واحدهایی که به تعهدات خود عمل نکرده اند و مجموع جرائم آنها تاکنون به چهار هزار میلیارد ریال رسیده در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی رسیدگی می شود که امید است شاهد تحرکی در کشور باشیم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: ۹۶ درصد بنگاههای اقتصادی در ایران کوچک و زودبازده هستند که اشتغال بالا داشته و امکان استقرار در تمامی نقاط کشور را نیز دارند و بیشترین تعطیلی و تولید کمتر از ظرفیت هم متعلق به همین بنگاهها است.
وی گفت: بنگاه های اقتصادی کوچک و زودبازده با بازار سرمایه آشنایی ندارند، کمتر به آموزش و تحقیق بها داده اند، کمتر در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت کرده اند و به حوزه بازار هم عنایت ویژه ای ندارند.
یزدانی افزود: بر مبنای سیاست دولت و وزارت صنعت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با فرابورس تفاهم نامه ای منعقد کرده که بنگاه های اقتصادی بتوانند خود را در فرابورس تطبیق دهند و در بازار سرمایه به ویژه بورس با شرایط سخت بدون واسطه و رانت حضور یابند.
وی ادامه داد: همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی بخشی از هزینه های حضور بنگاه های اقتصادی در نمایشگاه های داخلی و خارجی و کل هزینه های آموزش بنگاه ها را پرداخت می کند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: این سازمان اقدام به عقد تفاهمنامه هایی با دانشگاه ها و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کرده تا نیازهای مربوط به آموزش بنگاههای اقتصادی را از این طریق تامین کند.
وی درباره شهرک ماشین ابزار خراسان رضوی هم گفت: از آنجا که این شهرک از نوع شهرک فناورانه و استقبال مطلوبی از آن به عمل آمده شرایط لازم را برای حضور هر چه سریعتر شرکتهای دانش بنیان در آنها فراهم می کنیم. در این راستا استقرار ۲۰ واحد دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است.