نرم افزارحسابداری صدگان

کسر مالیات کارمزد برای خریدهای الکترونیکی عملی نشد

0 656

حسابداراپ

معاون انفورماتیک بانک ملی گفت کسر مالیات کارمزد برای خریدهای الکترونیکی عملی نشد.


یک کارشناس اقتصادی درباره این موضوع می گوید: بانکداری الکترونیک را می توان از ٢ جنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد که از دیدگاه مشتریان می توان به صرفه جویی در وقت و هزینه اشاره کرد.

یکی از کانال های بانکداری الکترونیک پایانه های فروش و یا دستگاه های pos است، این دستگاه امکانی را فراهم می کند که در هرمکانی که باشید با استفاده از کارت عابربانک خود عملیات خرید را انجام دهید و این باعث می شود نیاز به حمل وجه نقد نباشد.

«هیراد» ادامه می دهد: همچنین با استفاده از این دستگاه می توانید بدون مراجعه به بانک و صرف وقت و هزینه قبوض خود را پرداخت کنید، اما این دستگاه مزایایی را نیز برای دارندگان این دستگاه ها به همراه دارد.وی تصریح می کند: به واسطه استفاده از این دستگاه ها در فروشگاه ها فروشندگان از شمردن مداوم پول نقد فارغ می شوند، هزینه و دشواری حمل پول در ساعات پایانی روز و پرداخت ان به بانک از بین می رود، اسکناس یکی از مهم ترین عوامل انتقال میکروب هاست که استفاده از این دستگاه این مشکل را به حداقل ممکن کاهش می دهد .

با استفاده از دستگاه کارت خوان فروشندگان مجبور به قبول وجه نقد بالا یا چک از طرف مشتری نیستند که این کار خطر و ریسک پذیرش چک و پول تقلبی را از بین می برد و سرعت انجام مبادلات را افزایش می دهد و در نهایت سبب رونق فضای اقتصادی می شود.

به گفته این اقتصاددان در راستای اجرای هرچه بهتر بانکداری الکترونیکی طرح شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی) در کشور اجرایی شد که باعث ساماندهی پایانه های فروش (pos) در کشور و استفاده هرچه بهتر از مزایای این دستگاه ها شده است.

پندار سیستم

وی می افزاید: با تشکیل شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی تسهیل و ساده سازی فرآیندهای پرداخت الکترونیکی در کنار هدایت بهینه سرمایه گذاری های انجام شده و استفاده صحیح از منابع با هدف ارتقای کیفیت خدمات پرداخت الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است.

هیراد ابراز امیدواری می کند: با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم مردم با مزایای بانکداری الکترونیکی آشنا شوند زیرا این سیستم بانکداری در راستای ایجاد رفاه جامعه و کاهش هزینه های مردم و صرفه جویی در وقت و بهبود فضای رونق اقتصادی و تسریع فرآیند توسعه بسیار موثر و کارآمد است.

مالیات و کارمزد اخذ نمی شود
معاون مالیاتی اداره کل امور مالیاتی نیز می گوید: هیچ گونه مالیاتی برای خرید از طریق دستگاه کارتخوان در طرح شاپرک از فروشنده ها کسر نمی شود و چنین برنامه ای هم برای اجرا نداریم.

در رابطه با کارمزد نیز بانک ها باید پاسخگو باشند اما تاکنون چنین موضوعی به اطلاع ما نرسیده است و به نظر می رسد در حد شایعه باشد. میرشکاری اضافه می کند: هیچ مالیاتی از شخص یا شرکتی کسر نمی شود مگر به موجب قانون که از قبل مشخص می شود اما تاکنون برای انجام تراکنش هیچ مالیاتی از فروشنده ها کسر نشده است.

معاون دایره انفورماتیک بانک ملی نیز می گوید: شاپرک طرحی حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری های انجام شده و هدایت منابع بانک ها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه ها را میسر می کند.

«وحید حسین آبادی» می افزاید: سال گذشته میان اصناف در رابطه با کسر کارمزد برای خریدهای الکترونیکی صحبت هایی مطرح بود که عملی نشد و به فراموشی سپرده شد، در حال حاضر نیز برای استفاده از کارتخوان در فروشگاه ها هیچ کارمزدی کسر نمی شود و در این رابطه دستورالعملی صادر نشده است.

وی اظهار می کند: مردم برای خرید از دستگاه کارتخوان یک فروشگاه استفاده می کنند بعد از سیکل واریزی مشخصی پول به حساب فروشنده واریز می شود که هیچ کارمزدی هم به همراه ندارد و مبلغی برای این موضوع از حساب فرد کسر نمی شود.

به گفته وی البته در میان کسبه چنین شایعاتی وجود دارد و به مشتریان می گویند که برای خرید الکترونیکی کارمزد کسر می شود و به همین دلیل از آن ها درخواست پول نقد دارند که چنین چیزی مورد تأیید نیست.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.