- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پولشویی مصداق فرار مالیاتی است/فرار مالیاتی ١٣تا ٣٠ هزارمیلیاردی

رییس سازمان امور مالیاتی پولشویی را مصداق فرار مالیاتی معرفی کرد و گفت: در کشورمان شاهد موارد فرار مالیاتی از ١٣ هزار میلیارد تومان تا ٣٠ هزار میلیارد تومان هستیم.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، سیدکامل تقوی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور حدود ۷ درصد است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته رقم پایینی به شمار می رود، گفت: پیش بینی این نسبت در پایان برنامه ششم توسعه ۱۱ درصد است که با اجرای برنامه هایی همچون گسترش و منطقی سازی پایه های مالیاتی، مبارزه با فرارهای مالیاتی، شفاف سازی اقتصاد و هدفمندسازی معافیت ها می باید این رقم را محقق ساخت.

تقوی نژاد، معضل فرار مالیاتی را پدیده ای رایج در تمام کشورها اعم از توسعه یافته و توسعه نیافته عنوان کرد و گفت: عموما به علت عدم اشراف به میزان درآمد افراد و همچنین سوء استفاده از خلاهای قانونی، فرار مالیاتی شکل می گیرد که برای مقابله با آن، باید به سمت شفاف سازی اقتصاد و تقویت نظام جامع اطلاعات مالیاتی حرکت کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص آمار فرار مالیاتی در کشور نیز گفت: برآورد ما نشان می دهد بخشی از اقتصاد کشور قانونا معاف از پرداخت مالیات است و بخشی نیز خارج از تور مالیاتی و شناسایی نشده است و برآورد می شود میزان فرار مالیاتی در کشور بین ۱۳ هزار میلیارد تومان تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی پدیده پولشویی را نیز از مصادیق فرار مالیاتی برشمرد و افزود: پدیده پولشویی ماحصل عدم شفافیت اطلاعات اقتصادی و درآمدی افراد است و برای مقابله با آن باید به سمت شفاف شدن اطلاعات اقتصادی حرکت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مواد ۲۷۲ تا ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم به مقوله جرم انگاری پرداخته و به نوعی کاستی ها و ضعف های مربوط به ضمانت اجرایی قوانین مالیاتی مرتفع شده و براساس ماده ۲۷۸ این قانون، بنا به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور و از سوی قوه قضاییه در هر استان و منطقه ای که لازم باشد دادسرا و دادگاه ویژه مالیاتی به منظور برخورد با مرتکبان جرایم مالیاتی تشکیل خواهد شد. تقوی نژاد در ادامه به پدیده شرکت های صوری و فاکتور فروشی اشاره کرد و گفت: این پدیده اگر چه در اقتصاد سابقه ای طولانی دارد اما با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و موضوع اعتبار مالیاتی و برگشت مالیات به حلقه های ماقبل، فاکتورفروشی تشدید شده و البته سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری پلیس آگاهی به طور جدی و قاطعانه با این شرکت ها برخورد می کند و تاکنون ۱۵۰۰ شرکت صوری شناسایی و در لیست سیاه سازمان قرار گرفته است.

وی بهترین راهکار مقابله با فرار مالیاتی را اجرای طرح جامع مالیاتی و تقویت پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی با همکاری تمامی دستگاه های ذیربط و ذی نفعان عنوان کرد و گفت: طرح جامع مالیاتی با هدف افزایش عدالت مالیاتی، افزایش رضایت مندی مودیان، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های وصول مالیاتی شکل گرفته و البته از مهمترین آثار و پیامدهای اجرای این طرح، شفاف سازی اطلاعات اقتصادی کشور است که این مهم، کمک شایان توجهی به نظام مالیاتی برای شناسایی صاحبان درآمد و حجم مبادلات و فعالیت های آنها خواهد کرد. تقوی نژاد ادامه داد: هم اکنون و براساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، همه دستگاه ها و نهادها مکلفند اطلاعات هویتی، مکانی و عملکردی تمام اشخاص که در بخش های اقتصادی فعالیت دارند را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند و تاکنون حدود ۸۰۰ میلیون رکورد اطلاعات در این رابطه در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی ثبت شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهمترین گام های نظام مالیاتی برای شفاف سازی اقتصاد کشور برشمرد و گفت: با اجرای این قانون، قادر هستیم از مرحله ای که کالا تولید یا وارد کشور می شود تا سایر مراحل را زنجیره به زنجیره رصد کنیم و گردش مالی مربوط به آن را مورد ارزیابی قرار دهیم که این فرایند به نوعی یک نظام خودکنترلی محسوب می شود.

وی همچنین از اجرای قانون نصب و راه اندازی صندوق های مکانیزه فروش به عنوان یکی از راهکارهای شفاف سازی مبادلات اقتصادی و راهکاری برای مقابله با فرار مالیاتی برشمرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که اطلاعات آنها در سامانه های سازمان ثبت شده و با استقرار صندوق مکانیزه فروش توسط این واحدها، اصناف کشور به سمت نظام مندی و شفاف سازی هر چه بیشتر سوق خواهند یافت.

تقوی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر نظام مالیاتی به سمت مکانیزه شدن تمام فرایندها در حرکت است و غالب فرایندها از ارایه اظهارنامه گرفته تا رسیدگی و پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی در خاتمه با تاکید بر رویکرد جدید سازمان مبنی بر تعامل با مردم و مودی مداری، گفت : مالیات هم بیت المال و هم حق الناس است و مهمترین رویکرد نظام مالیاتی آن است که مالیات با کمترین فشار بر مردم اخذ شود.