- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نگهداری سنتی اطلاعات و از بین رفتن اسناد؛زنگ خطری برای حسابداران

علت نگرانی و مراجعه مجدد بسیاری از کسبه پلاسکو به محل حادثه، حفظ اسناد حسابداری و کامپیوترها بود و این حادثه علاوه بر زیان‌‌ مالی آشکار زنگ خطر نگهداری اسناد را برای صنوف و سازمان‌ها به صدا درآورد.


به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس فرهاد رحیمی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به از بین رفتن اسناد کسبه در حادثه پلاسکو، اظهار داشت: در این حادثه تاسف بار دلیل نگرانی بسیاری از کسبه که باعث مراجعه آنها به حل حادثه شد، خروج اسناد و کامپیوترها برای حفظ اسناد حسابداری بود. در حالی که در صورت ذخیره‌سازی اطلاعات روی سامانه‌های الکترونیک و همچنین استفاده صحیح از نظام بانکداری الکترونیک و وجود اسناد تضمینی این نگرانی وجود نداشت.

این کارشناس امنیت اطلاعات تصریح کرد: بر اساس برآوردهای اولیه، نخستین خسارت مالی فرو ریختن پلاسکو، بیکار شدن ۴ هزار کارگر صنعت پوشاک کشور و خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی است که با مساعدت ارگان‌های مسوول تا حدی قابل جبران است، اما موضوع مهم از بین رفتن اطلاعات و اسناد تعهدآور واحدهای تولیدی فعال در پلاسکو بود که متأسفانه بسیاری از آنها مانند چک ها، سفته ها، مدارک مرتبط با خرید، فروش، سفارشات و اطلاعاتی از این قبیل از بین رفته و قابل برگشت نیست.

وی گفت: شاید برخی اطلاعات مفقود شده، به واسطه مشتریان و افراد ذینفع یا طرف حساب ها جمع آوری شود، اما بدون شک این اطلاعات کامل نخواهند بود.

وی حادثه ساختمان پلاسکو را زنگ خطری برای تمامی صنوف و سازمان‌هائی دانست که به صورت سنتی از اطلاعات و اسناد خود نگهداری می‌کنند یا علیرغم استفاده از ابزارهای الکترونیکی ذخیره‌سازی اطلاعات، برنامه ریزی مناسبی برای پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات هنگام بروز حوادث غیرمترقبه ندارند.

وی ادامه داد: اکنون وضعیت کسبه‌ای که اسناد خود را به صورت فیزیکی در واحدهای این ساختمان نگهداری می کردند با افرادی که اطلاعات خود را غیر از کامپیوترهای مستقر در ساختمان پلاسکو در جای دیگری ذخیره نکرده اند یکسان است.

رحیمی با اشاره به افزایش روز افزون حجم اطلاعات در کسب وکارها و سازمان‌ها بر ضرورت نگهداری الکترونیکی اطلاعات و پشتیبان گیری از آنها در مکان های فیزیکی مختلف، تاکید کرد و گفت: برای بیمه شدن اطلاعات لازم است Backupها نیز حتما کاملاً به روز باشند.

وی ادامه داد: امروزه نیاز به فضائی امن برای مدیریت اطلاعات شامل ذخیره سازی، طبقه بندی، بازیابی و توزیع اطلاعات ضروری شده که دیتاسنترهای فیزیکی، ماژولار و فضاهای ذخیره ابری با رعایت اصول پدافند غیرعامل، گزینه‌های مناسبی برای نگهداری امن اطلاعات در حوادث غیر قابل پیش بینی هستند. همچنان که این بار نیز اگر اسناد کسب‌وکارهای پلاسکو در دیتاسنترهایی با Backup مطمئن نگهداری می شد، در صورت از بین رفتن اسناد فیزیکی یا اطلاعات الکترونیکی دیتاسنتر اول، دسترسی به فایل های الکترونیکی که در محل امن دیگری نگهداری می شد میسر بود.