- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نمی‌دانیم مجلس چگونه به جایگزینی مالیات ارزش افزوده رسید/ مالیات بر مصرف قابلیت اجرا ندارد

معاون سابق مالیات ارزش افزوده سازمان مالیاتی با بیان اینکه مالیات مصرف شفاف نبوده و مسئولیت محور نیست، گفت:‌ دسترسی آسان به اطلاعات بانکی مودیان نداریم.


علیرضا طاری‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به پیشنهاد اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در رابطه با جایگزینی مالیاتی مصرف به جای مالیات ارزش افزوده،‌ اظهار داشت: مالیات ارزش افزوده و فروش بر پایه مالیات مصرف است و هرگونه مالیاتی که براساس هزینه اشخاص حقیقی و حقوقی اخذ می‌شود را این نوع مالیات پوشش می‌دهد.

معاون سابق مالیات ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات ارزش افزوده از مابه‌التفاوت سود در حلقه‌های مختلف اخذ می‌شود، تصریح کرد: ویژگی این مالیات این است که شفاف‌سازی و مسئولیت وصول مالیات در کل حلقه‌ها توزیع می‌شود و بدین ترتیب مؤدیان پاسخگو خواهند بود.

این مقام مسئول با اشاره به مالیات فروش،‌تصریح کرد: در این نوع مالیات شفافیت و مسئولیت وجود ندارد. اکنون شرکت‌های بزرگ معتقدند نمی‌توانند مالیات ارزش افزوده را وصول کنند چطور توقع داریم که در سطح کوچکتر و مناطقی که حساب و کتاب درستی ندارند افراد این نوع مالیات را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: چگونه مجلس به این نتیجه رسید است که مالیات مصرف عملیاتی شود در حالی که این موضوع امکان‌پذیر نیست.

طاری‌بخش با اشاره به اینکه اگر فردی در حلقه‌های مالیات ارزش افزوده قصد پنهان‌کاری و فرار داشته باشد درنهایت شناسایی خواهد شد، گفت: در مالیات مصرف چنین شناسایی وجود نخواهد داشت بنابراین امکان پنهان‌کاری وجود دارد علاوه بر این که در مالیات ارزش افزوده اعتبار به مؤدی برگشت داده شده و قابل  انتقال به حلقه‌های دیگر است اما در مالیات مصرف چنین نیست.

معاون سابق مالیات ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مالیات مصرف قابلیت اجرایی ندارد، یادآور شد: با این روش مالیاتی وصول نمی‌شود و احیاناً فروشنده مالیات را اخذ کرده و به دولت نمی‌دهد و در حلقه‌ها مکانیزم کنترلی و شفافیت وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول به بعد دیگر مالیات ارزش افزوده اشاره و عنوان کرد: نمی‌توان روی درآمد مالیات مصرف حساب باز کرد. مالیات ارزش افزوده با نیت شفاف‌سازی پا به عرصه گذاشت و اکنون درآمد قابل توجهی اخذ می‌کند.

طاری‌بخش در پاسخ به این سوال که چرا شفاف‌سازی در مالیات ارزش افزوده تکمیل نشد و نگاه درآمدزایی به آن غالب شده است، خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی فقط مربوط به سازمان مالیاتی نیست. وزارت صنعت فاکتور نویسی و فاکتور فروشی را رواج نمی‌دهد یا گمرک نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد. افراد برای فرار از پرداخت مالیات عنوان می‌کنند که خرید نقدی داشتند،‌ بنابراین اگر در نهادهای ذی مدخل شفافیت و ساختارها ایجاد نشود سازمان مالیاتی به تنهایی قادر به اخذ مالیات نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر برای اخذ مالیات ارزش افزوده از اطلاعات بانکی مؤدیان نیز استفاده می‌شود، اظهار داشت: تا حدودی این دسترسی برقرار است،‌ از نظر حسابرسی هر تراکنشی نقش مهم ایفا می‌کند اما برای سازمان مودیانی مورد هدف هستند که اطلاعات آنها مهم باشد.

معاون سابق مالیات ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: سیستم مدونی برای کنترل و بررسی اطلاعات بانکی وجود ندارد، هر جا که احساس نیاز برای بررسی حساب‌های وجود داشته باشد باید از بانک درخواست صورت بگیرد بنابراین برای همه مودیان حسابرسی مطرح نیست و دسترسی به اطلاعات بانک سخت است.