- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سیستم جامع مالیاتی ،حلقه گمشده اقتصاد و دولت

حمید اعرابی – فعال بازارسرمایه

یکی از مهمترین کارها که سبب سر و سامان دادن به امور در هم ریخته کشور میشود استقرار کامل سیستم جامع مالیاتی است که از چند سال پیش با کمک شرکت فرانسوی در حال برنامه ریزی ، تدوین و انجام می باشد .

با لینک شدن تمام ، دیتا بیس های اطلاعاتی و عملیاتی ، خیلی از مشکلات کشور از جمله قاچاق ، فرار مالیاتی ، نرخ بالای بهره و فعالیت های سوداگرانه و فعالیت های سیاه ، و …. سر و سامان داده خواهد شد .

بنده برای اینکه این مطلب به خوبی موشکافی شود چند نکته را بیان خواهم کرد :

١- با استقرار سیستم جامع مالیاتی میزان درآمد مالیاتی کشور از دو محل مالیات ارزش افزوده و مالیات عملکرد حدود ٢٠ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و فرار مالیاتی کمتر خواهد شد.

٢- با استقرار سیستم جامع مالیاتی نقل و انتقال وجه نقد به کمتر از ۵٠٠ هزار تومان کاهش خواهد یافت و بقیه امور حتما از طریق تراکنش کارتی و سایر روش های الکترونیکی انجام خواهد شد . که این امر سبب رهگیری تمام نقل و انتقالات و شفاف شدن فعالیتهای زیر زمینی و کثیف میشود .

٣- با استقرار سیستم جامع مالیاتی فعالیت های قاچاق به حداقل خواهد رسید و این امر سبب افزایش واردات رسمی و دریافت تعرفه واردات توسط دولت خواهد شد که براورد کارشناسان مبلغی حدود ١۵ الی ٢٠ هزار میلیارد تومان است ( مبلغ قاچاق در حال حاضر ٢٠ میلیارد دلار یا ٨٠ هزار میلیارد است که با تعرفه واردات ٢٠ الی ٢۵ درصدی این عدد صحیح به نظر میرسد ) .

۴-با استقرار سیستم جامع مالیاتی و کم شدن قاچاق ، تولید ملی نفسی خواهد کشید و سبب رونق آن خواهد شد . که خود این امر سبب افزایش درامد مالیاتی و اشتغال در سطح کشور میگردد .

۵- با استقرار سیستم جامع مالیاتی از فعالیت های مخرب و سوداگرانه مانند خرید و فروش ارز و طلا جلوگیری خواهد شد ، زیرا با رهگیری نقل و انتقالات الکترونیکی میتوان بر این فعالیتها مالیات سنگین وضع کرد .

۶- با استقرار سیستم جامع مالیاتی می توان بیش از نیمی از افراد غیر نیازمند را از دریافت یارانه حذف کرد و حدود ١۵ هزار میلیارد تومان به درامد دولت اضافه کرد .

٧- با استقرار سیستم جامع مالیاتی و استقرار سایر سیستم های کنترلی زمینه برای کاهش نرخ سود سپرده که بزرگترین خطر کشور است مهیا میشود و میتوان با اطمینان بسیار بالا از انتقال وجوه در بانکها به فعالیت های سوداگرانه با وضع مالیاتها سنگین جلوگیری کرد .

٨- با استقرار سیستم جامع مالیاتی و افزایش درامد دولت از محل ( مالیات های دریافتی٢٠ هزار میلیارد ، تعرفه واردات ١۵ هزار میلیارد و حذف ١۵ هزار میلیاردی یارانه ها ) درامد خود را حداقل ۵٠ هزار میلیارد افزایش دهد که خود این امر سبب میشود دولت در بازار اوراق بدهی وارد نشود ، کسری بودجه خود را پوشش دهد و بدهی خود به تولید کنندگان و پیمانکاران را پرداخت کند .