- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دسترسی سریع به مقررات بورس با رونمایی از سامانه جامع قوانین

با رونمایی از سامانه جامع قوانین و مقررات بازار سرمایه، کلیه مقررات بازار سرمایه اعم از مقررات مرتبط با سازمان‌ها و شرکتها، حقوق سهامداران و آیین نامه‌های هیات وزیران در دسترس مخاطبان خواهد بود.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، روح‌الله حسینی‌ مقدم معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ اظهار داشت: پس از اینکه قانون بازار در سال ۸۴ تصویب شد به سازمان بورس اختیار تنظیم مقررات و انواع دستورالعمل ها در جهت کارهای نظارتی داده شد که این قانون و مقررات در سال ۸۴ توسط سازمان و هیات مدیره وقت به تصویب رسید.

معاون بورس اوراق بهادار افزود: در چند سال گذشته با هدف صیانت از حقوق سرمایه گذاران و امکان دسترسی یکسان و سریع برای همه، راه اندازی یک سامانه در دستور کار قرار گرفت و در مدت چند ماه بخش عمده ای از کار انجام شد.

حسینی مقدم  با بیان اینکه با قرار گرفتن تمامی قوانین و مقررات در این سامانه، همه به صورت یکسان از آخرین قوانین آگاه می شوند گفت: پیش از این قوانین از طریق چاپ کتاب در اختیار عموم قرار می گرفت اما بروز رسانی به شکل فوری امکان پذیر نبود اما در این سامانه قوانین و مقررات بلافاصله بروز و قابل دسترس خواهد بود.

وی با اشاره به امکان جستجوی پیشرفته در این سامانه گفت: یکی از ویژگی های این سامانه امکان جستجو از طریق چهار مدل است. بطوریکه کاربر با یک واژه کوچک می تواند به مطلب مورد نظر دست پیدا کند.

معاون بورس اوراق بهادار درباره امکان تنقیح در این سامانه گفت: این امکان نیز در این سامانه وجود دارد اما با توجه به حجم بالای مواد قانونی که حدود ده هزار ماده است تاکنون تنقیح یک سوم این میزان از مواد قانونی انجام شده است که به مرور تکمیل می شود.

حسینی مقدم  با اشاره به اینکه دو مرحله دیگر از اجرایی شدن این سامانه باقی مانده است و در آینده نزدیک صورت می گیرد افزود: تغییرات، تکمیل و اصلاح قوانین لازمه رشد بازار سرمایه است و این سامانه دسترسی سریع به قوانین را امکان پذیر کرد.

وی با اشاره به نوسانات بازار سرمایه گفت: نوسان، ذات بازارهای سرمایه است و این موضوع در سایر کشورها هم وجود دارد و در برخی مواقع شاید این نوسانات در بازار سرمایه کشورمان بیشتر از دیگر کشورهاست که به ساختار کسب و کار، فعالیت بنگاههای اقتصادی ،اقتصاد کشور و تعدد متغییرهای اثرگذار در بازار سرمایه بر می گردد.

حمید میرمعینی، کارشناس و فعال بازار سرمایه نیز در ادامه برنامه گفت: راه اندازی این سامانه اتفاق مناسبی در جهت دسترسی سریع به قوانین بازار سرمایه و اطلاع از تغییرات احتمالی در قوانین موجود است که خود یکی از بخش های مهم در بازار سرمایه است که می تواند نقش مهمی را ایفا کند اما در کشور نیاز به یک سند جامع توسعه بازار سرمایه داریم که تا کنون این اتفاق رخ نداده است و باید یک نگاه ویژه به این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: دولت می تواند با اتخاذ سیاست های سرمایه گذاری در خصوص تسهیلات و سیاست های تشویقی، منجر به تامین امنیت سرمایه گذاران و حضور بیشتر شرکت ها در بازار سرمایه شود.