- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تقسیم سود موهوم در سال‌های قبل دلیل اصلی زیان سهامداران بانکی/ صورت‌های مالی بانک‌ها هنوز شفاف نشده

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه صورت های مالی بانک ها هنوز با شفافیت روبرو نیست ،گفت: پیش بینی می شود باز گشایی سایر نمادهای متوقف بانکی منجر به افت حدود ٨٠٠ تا ١٠٠٠ واحدی شاخص کل بورس شود.


مدیر عامل کارگزاری آگاه در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین به تاثیرات بازگشایی نمادهای بانکی در بازار اشاره کرد و گفت: نماد بانک ها به دلیل ابهام در اطلاعات مالی سال ۱۳۹۴۴در شش هفت ماه گذشته بسته بودند،علیرغم اینکه تعدیلات و ذخایرانجام گرفته در صورت های مالی بانک ها عمدتا متاثر از عدم رعایت قوانین استاندارد های بانکی و حسابداری در طی سنوات قبل بوده لیکن تعدیلات مد نظر بانک مرکزی دفعتا و به صورت یکجا در صورت های مالی سال ۹۴ و سال جاری اعمال گردیده است.این نحوه عمل باعث تقسیم سود واهی در سنوات قبل و متضرر شدن سهامداران بانکی شد.

محمد رضا سرافراز یزدی اظهار داشت: صورت های مالی بانک ها هنوز بطور کامل شفاف نشده و ترازنامه آنها نیاز به اصلاحات ساختاری دارد؛ همچنین می بایست از شناسایی درآمدهایی که قابل تحقق نبوده از جمله سود فروش داراییهای بین شرکتهای تابعه و سود تسهیلات پرداختی معوق خودداری گردد.

سرافراز با تاکید بر اینکه پس از باز شدن نماد بانک تجارت ارزش سهام این شرکت تا ۴۰درصد با کاهش روبرو گردید،گفت: پیش بینی می شود باز گشایی سایر نمادهای متوقف بانکی منجر به افت حدود ٨٠٠ تا ١٠٠٠ واحدی شاخص کل بورس شود.

این کارشناس بورس خاطر نشان کرد: خروج از بحران در صنعت بانکی در میان مدت و بلند مدت منوط به تسویه بدهی های دولت به بانک ها ،کاهش نرخ سود بین بانکی،رتبه بندی آنها براساس ریسک و اعتبار،رعایت استاداردهاو قوانین بین المللی بانکی ،خروج دارایی های سمی از ترازنامه بانک ها ، اصلاح ساختار مالی آنها و نیز رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS است.